رسانه ها و روابط زناشویی در بیرجند

نویسندگانسیدحسن قالیبافان,نسرین صادقی هردورودی,علیرضا اسلام
همایشاولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانوادۀ مسلمان ایرانی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۲-۰۲-۲۳
محل برگزاری همایشبیرجند
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

رویکرد تحقیق حاضر کمّی است که به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به بررسی تأثیر رسانههای گروهی بر روابط زناشویی در شهر بیرجند پرداخته است. جامعهی آماری تحقیق، کلیه ی افراد متأهل واقع در فاصله ی سنی بین 15 تا 65 سال ساکن شهر بیرجند را شامل می گردد که از میان آنها 382 نفر به شیوهی نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای و با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. چارچوب نظری تحقیق، تلفیقی از نظریه است. روابط زناشویی، متغیر وابسته-ی این تحقیق است و متغیرهای » استفاده و رضایت مندی « و » وابستگی « های مستقل نیز علاوه بر میزان استفاده از رسانههای جمعی، عبارت اند از: آگاهی و نظارت، روابط شخصی، هویت شخصی و آرامش ذهنی و روانی. یافتههای مربوط به میانگین کیفیت روابط زناشویی بیان گر آن است که میزان کیفیت روابط زناشویی در شهر بیرجند در حد زیاد ) 56 درصد( شناسایی شده است. علاوه بر این، نتایج آزمون مدل در تحلیل رگرسیون چندمتغیره حاکی از آن است که متغیرهای مستقلِ انتخاب شده، در مجموع، 71 درصد از تغییرات متغیر وابسته، یعنی روابط زناشویی، را تبیین و پیش بینی میکنند.

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: رسانه های گروهی، روابط زناشویی، خانواده، جامعه شناسی، شهر بیرجند