| Authors | فرزانه فخر |
| Conference Title | ششمین همایش ملی باستان شناسی ایران |
| Holding Date of Conference | 2024-11-06 |
| Event Place | بیرجند |
| Page number | 0-0 |
| Presentation | SPEECH |
| Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
هنر سفالگری از دیرباز بستر مناسبی جهت نقش پردازی ونمایش تخیالت و تفکرات اقوام مختلف بوده و هر قوم به
های دورۀ سلجوقی از جایگاهفراخورنیاز و بستر اجتماعی موجود از این پتانسیل بهره جسته است. در این میان سفالینه
ای برخورداند؛ این سفالها به لحاظ نقش و موضوع بسیار متنوع تر ازآثار ماقبل خود هستند و عالوه بر داشتنویژه
کندهای قابل تأملی چون بیان احساسات، آرمانها و درونیات هنرمند، عناصر فرمی نیز در آن نقش اساسی ایفا میویژگی
های صورت گرفته بر روی نقوش آثار مکشوفهدهد که مورد پژوهش و واکاوی قرارگیرد. غالبا ً پژوهشو این امکان را می
یابی فرهنگی، اجتماعی اسطوره و دین شناسی و... انجام شده است، دردر حوزۀ باستان شناسی حول محور ریشه
های زیبایی شناسانه را نیز دارند. درتکوینصورتی که این آثار به دلیل غنای فرمی قابلیت بررسی و تحلیل از منظر نظریه
و درونمایۀ هر اثر هنری فرم، موضوع و محتوا از اهمیت خاصی برخوردار است که قابل بررسی و واکاوی است. این
موضوع آثار بررسی به دارد فرم به معطوف نگاهی که فرمالیسم نظریۀ از گیری بهره با و توصیفی-تحلیلی روش به پژوهش
پردازد. هدفهای دوران سلجوقی پرداخته و به تبیین رابطۀ مفهوم فرم، موضوع و محتوا میمحور منقوش بر روی سفالینه
های بالقوۀ بصریهای مدرنیستی در تحلیل فرمی آثار کهن و استخراج پتانسیلاز انجام این پژوهش استفاده از نظریه
تواند راهگشایها از منظر یک نظریۀ کالسیک و جهان شمول چون فرمالیسم است که میموجود در این دست ساخته
گرددهای بصری حاکم بر این آثار در تاریخ هنر ایران باشد. در نهایت مشخص میدرک بهتر و تفهیم جایگاه و ارزش
صنعتگر سلجوقی به بهترین نحو فرم موضوع و محتوا را در راستای تقویت یکدیگر به کارگرفته است.
Paper URL