نویسندگان | فرزانه فخر |
---|---|
همایش | ششمین همایش ملی باستان شناسی ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۱۱-۰۶ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
فوتوریسم یکی از مهمترین جنبشهای هنری اوایل قرن بیستم در ایتالیا است با توجه به تحولات صنعتی و تکنولوژیکی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، نمایش پویایی و حرکت ناگهانی، موضوع تجربیات جدیدی شد و حساسیت های ناشی از اختراعات و بحران های اجتماعی بهانه ای برای حرکت های جسورانه در حوزۀ هنر گردید. علی رغم فاصلۀ زمانی بسیار میان بروز سبک فتوریسم و زمان خلق نق برجسته های طاق بستان و تفاوت انگیزه های روانشناختی و اجتماعی در پیدایش این دو نوع تصویر از منظر رویکردها و ترفندهای بصری سازی فرمالیستی ما شاهد شباهت های ناشی از شیوه ها و ترفند های بصری برای بازنمایی و نمایش حرکت در این دو نوع تصاویر می باشیم. در این مقاله که بر اساس تحقیق کاربردی و به روش کتابخانه ای نگارش شده است، شباهت ها و تفاوت ها در نحوۀ بازنمایی پویایی و تحرک در سبک نقاشی فتوریسم و نقش برجستۀ صحنۀ شکار در طاق بستان مورد مطالعه قرار گرفته است.
کلیدواژهها: ساسانی، طاق بستان، صحنۀ شکار، حرکت، پویایی، فتوریسم