نویسندگان | جلیل اله فاروقی هندوالان,سعیده ثمین,کتایون زارعی طوسی |
---|---|
همایش | شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۲-۰۳-۰۵ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
از موضوعاتی که همواره توجه تحلیلگران حوزه گفتمان انتقادی را به خود جلب نموده است، تحلیل آگهیهای تبلیغاتی است که گفتمان مخصوص به خود دارد و با استفاده از ابزارهای کلامی و غیر کلامی مختلف سعی و مقصود آن ها بر جلب مخاطب، معرفی کالا و در نهایت تشویق به خرید است. در مقابل آگهیهای تبلیغاتی، آگهیهای غیر تبلیغاتی قرار دارند. این پیام ها در پی معرفی محصول و یا جلب نظر مخاطب برای خرید محصول نیستند، اما با نگاهی انتقادی و دقیق بر پشت پرده این آگهیها میتوان به خوبی پی برد که علی رغم ظاهر متفاوت و محتوای آن ها که حاوی اطلاعاتی از قبیل زمان برگزاری مجالس ختم، عرض تبریک و غیره است، هدف نهایی و غایت اصلی آنها در بسیاری از موارد تبلیغ است. این پژوهش مجموعه ای از بارزترین آگهیهای غیر تبلیغاتی مندرج در روزنامههای کثیرالانتشار فارسی زبان (خراسان، خراسان جنوبی و آوای خراسان جنوبی) را به شیوهای کیفی و با استفاده از چارچوب نظری سه گانه نورمن فرکلاف تحلیل و اهداف پنهان این آگهیها را آشکار کرده است. در پایان میتوان گفت هر کدام از انواع این اعلامیهها دارای شاخصههای مخصوصی هستند و بعضاً با دیگر آگهیها نیز اشتراکاتی دارند. در یک تقسیمبندی کلی میفهمیم که برخی از این آگهیها صرفاً غیر تبلیغاتی، برخی دیگر صرفاً تبلیغاتی و طیف وسیعی از این آگهیها، آگهیهای غیر تبلیغاتی هستند که استفاده تبلیغاتی نیز از آنها میشود. ویژگیها و تحلیلهای هر مورد به اختصار در ذیل هر آگهی خواهد آمد. باید گفت در نهایت مهم این است که افراد با در نظر گرفتن سود و منفعتهای احتمالی و نیز با میل و اراده خود از این آگهیها سود برند.
کلیدواژهها: تحلیل گفتمان انتقادی، آگهی غیرتبلیغاتی، تبلیغات، فرکلاف