شناسایی راهبردهای آموزش دروس مهارتی و کارگاهی در دوره همه‌گیری کووید -۱۹

Authorsهادی براتی,محمد خوب چهره
Journalتدریس پژوهی
Page number۱-۲۰
Serial number۱۰
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۲
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

شیوع ویروس کرونا (کووید-19) موجب تعطیلی مدارس اکثر کشورهای جهان شد و ارائه دروس مهارتی و کارگاهی را با چالش اساسی مواجه کرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای آموزش دروس مهارتی و کارگاهی در دوره همه‌گیری کروید 19 است. پژوهش بر اساس هدف، کاربردی که به روش کیفی انجام‌شده است. شرکت‌کنندگان این پژوهش شامل کلیه گروه‌های آموزشی شاخه‌های فنی و حرفه‌ای آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 15 نفر به‌عنوان شرکت‌کننده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. روایی ابزار اندازه‌گیری با توافق کدگذاران تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار MAXQDA10 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که راهبردهای آموزش دروس مهارتی و کارگاهی در دوران همه‌گیری کووید-19 را می‌توان در قالب 5 عامل (تولید محتوای الکترونیکی، حمایت فنی، عوامل اجتماعی، عوامل فردی و مدیریت کلاس)، 12 مؤلفه و 54 شاخص طبقه‌بندی کرد. بنابراین؛ می‌توان نتیجه گرفت که اثربخشی آموزش دروس مهارتی و کارگاهی آنلاین مستلزم حمایت بهتر از معلمان در محیط‌های یادگیری آنلاین است و پیشنهاد می‌شود که توسعه حرفه‌ای معلمان موردتوجه ویژه قرار گیرد.

Paper URL

tags: آموزش برخط، دروس کارگاهی، دروس مهارتی، کووید-19، یادگیری الکترونیکی