CV


Hadi Barati

Hadi Barati

Assistant Professor

عضو هیئت علمی تمام وقت

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Doctoral

Birth Year: 1982

CV
Hadi Barati

Assistant Professor Hadi Barati

عضو هیئت علمی تمام وقت
Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Doctoral | Birth Year: 1982 |

طراحی و اعتباریابی پرسشنامه روایتگری سازمانی در نظام آموزشی

Authorsهادی براتی,محمد حسن نوری,حسین شکوهی فرد
Journalمطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
Page number83-102
Serial number۱۴
Volume number۴۸
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۵
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف: در دنیای فناوری پیشرفته، سازمان‌ها به دنبال راه‌های مختلفی برای یادگیری و حفظ اطلاعات بهتر هستند. در این راستا، روایتگری به‌عنوان یک استراتژی یادگیری مؤثر محسوب می‌شود که نتایج امیدوارکننده‌ای را به سازمان ارائه می‌دهد. پژوهش حاضر، باهدف طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه روایتگری سازمانی در نظام آموزشی انجام شد روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع ساخت ابزار است که در ذیل پژوهش‌های پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان دانشگاه تخار در سال تحصیلی 1402-1401 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 220 نفر به‌عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. روایی ابزار اندازه‌گیری با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و نرم‌افزار IBM SPSS محاسبه شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هر 15 گویه دارای بار عاملی بالای 50/0 بودند. همچنین، نتایج نشان داد که پنج بعد پرسشنامه درمجموع 86/56 درصد از واریانس گویه‌ها را تبیین کرده است. معیار پایایی ترکیبی کل پرسشنامه 83/0 گزارش شد و بیانگر این است که پرسشنامه طراحی‌شده از پایایی مناسبی برخوردار است. نتیجه‌گیری: با توجه به شاخص برازش مدل و مقایسه آن با میزان مجاز آن، نتایج نشان داد که مدل نهایی پرسشنامه از برازش لازم و کافی برخوردار بوده و برازش پرسشنامه روایتگری سازمانی در قالب پنج مؤلفه مدیریت تغییر، فرهنگ‌مشارکتی، رهبری ، یادگیری سازمانی و آموزش و توسعه مورد تأیید واقع شد.

Paper URL