نویسندگان | هادی براتی |
---|---|
همایش | سومین همایش ملی مدرسه آینده |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۲-۱۱-۲۲ |
محل برگزاری همایش | اردبیل |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | پوستر |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
یکی از چالشهای موردتوجه در اجرای عدالت ترمیمی، این است که عدالت ترمیمی دارای یکرویه نامشخص است و در مورد کاربردهای آن اتفاقنظر کمی وجود دارد. درحالیکه محققان عدالت کیفری در مورد عدالت ترمیمی مطالب زیادی بیان کردهاند، در ارتباط با چیستی این مفهوم در محیطهای آموزشی، ابهامات زیادی وجود دارد. بنابراین، برای درک بهتر معلمان از عدالت ترمیمی و همچنین چگونگی اجرای مؤثر آن در محیطهای آموزشی مقتضی است مطالعات و پژوهشهای متعددی انجام شود. ازاینرو؛ پژوهش حاضر، به روش مرور نظاممند بهمنظور توسعه آگاهی معلمان درزمینه عدالت ترمیمی انجامشده است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این بود که یکی دیگر از موانع اجرای عدالت ترمیمی در مدارس، مقاومت عمومی برای کنار گذاشتن مدلهای انضباطی رایج و مبتنی بر تنبیه است و تا زمانی که در مدارس سیاستها و اقدامات کنترلی و انطباقی نسبت به رابطهای از ارزش بیشتری برخوردار باشد، بهاحتمالزیاد مقاومت در برابر مدیریت انضباط مبتنی بر عدالت ترمیمی وجود خواهد داشت. همچنین؛ بررسی مبانی نظری موضوع بیانگر این بود که بهمنظور مدیریت انضباط اثربخش و مبتنی بر رویکرد عدالت ترمیمی در کلاس میبایست دانش آموزان احساس کنند که مورداحترام هستند، دانش آموزان در محیط آموزشی مشارکت فعال داشته باشند و به شکلگیری و تعیین هنجارهای رفتاری در مدرسه کمک کنند و درنهایت ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و رفتاری هر دانشآموز موردتوجه قرار گیرد.
کلیدواژهها: عدالت، عدالت ترمیمی، مدیریت انضباط، کلاس درس