نویسندگان | هادی براتی |
---|---|
همایش | نهمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۰۲-۲۰ |
محل برگزاری همایش | هرمزگان |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | پوستر |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
یکی از چالشهای حفظ انضباط دانش آموزان در کلاس درس، یکی از جنبههای مهم تشکیل کلاس درس سودمند است، زیرا مسائل انضباطی دانش آموزان یادگیری آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو؛ هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل و تبیین مدلهای انضباط مثبتگرا بهمنظور توسعه آگاهی معلمان در مواجهه با مسائل انضباطی بود که به روش مرور نظاممند انجامشده و 8 مدل انضباطی موردبررسی قرارگرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش، بیانگر این بود که معلمان برای رویارویی با مشکلات انضباطی، از دو نوع انضباط مثبت و انضباط منفی استفاده میکنند. استفاده معلمان از رویکرد انضباط موجب سلب حق یادگیری دانش آموزان میشود، درحالیکه معلمان در استفاده از رویکرد انضباط مثبت، معلمان میتوانند با ایجاد یک کلاس درس مساعد و مشارکت دادن دانش آموزان در تهیه و تدوین قوانین حضوروغیاب مدرسه، مشارکت دادن دانش آموزان در یادگیری، کنش متقابل بین دانش آموزان و معلمان و همچنین مشارکت دانش آموزان در ارزشیابی، از انجام عادات بد دانش آموزان جلوگیری کرده تا دانش آموزان نسبت به قوانین کلاسی احساس مالکیت کنند و مسئولیت رفتارشان را بپذیرند. گرچه مسائل مربوط به انضباط یادگیرنده به قدمت آموزش است، اما با توجه به تغییر و تحولات قرن 21 وزارت آموزشوپرورش باید در مورد این پدیده تجدیدنظر کند تا مناسبترین راهبردهای انضباطی را برای مدیریت اثربخش انضباط اجرایی شود.
کلیدواژهها: انضباط، مدیریت انضباط، رویکرد انضباط مثبتگرا