شناسایی و اولویت بندی نیازهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی کارکنان بنیاد شهید استان خراسان جنوبی

نویسندگانهادی براتی
همایشهشتمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۲-۰۳-۱۱
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

اکثر اوقات مجریان بدون شناخت کافی از نیازها و مشکلات مردم برنامه‌هایی را برای آن‌ها تدارک دیده و به شکل دستوری و آمرانه اجرا می‌کنند. درنتیجه برنامه‌ها موفقیت مورد انتظار را به دست نمی‌آورند. از طرف دیگر محدودیت منابع همواره لزوم پرداختن به اولویت‌ها را یادآور می‌شود. به‌عبارت‌دیگر؛ به دست آوردن اولویت‌ها موجب بهره‌وری بیشتر از منابع و ارتقاء اثرات مداخله به دلیل جذب بیشترین مخاطب و افزایش استقبال آن‌ها جهت مشارکت در انجام مداخله باهدف حل یا کاهش مشکل می‌گردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی نیازهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روانی کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان جنوبی بود که به روش ترکیبی انجام شد. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، کلیه کارکنان شاغل در بنیاد شهید استان (112 نفر) به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه ساختار نیافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی پرسشنامه، با استفاده از روش روایی محتوایی و آلفای کرونباخ (92/.) بررسی شد. تحلیل داده‌ها ا با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t تک گروهی انجام شد. نتایج پژوهش، حاکی از این بود که اولویت نیازهای کارکنان بنیاد شهید استان به ترتیب نیازهای فرهنگی، اقتصادی، روانی و اجتماعی است. در بعد فرهنگی مهم‌ترین نیاز کارکنان، هماهنگی با مراکز تفریحی در داخل و خارج از استان؛ در بعد اقتصادی، اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع مکاتباتی که منافع مالی همکاران را در برمی‌گیرد؛ در بعد روانی کاهش استرس و فشار روانی ناشی از انجام کار؛ در بعد اجتماعی فراهم کردن زمینه‌ای برای پیشرفت در سازمان برحسب توانایی‌های افراد در سازمان بود. درمجموع یافته‌های حاصل از این تحقیق، اطلاعات لازم، در خصوص چگونگی بهبود عملکرد کارکنان از طرق توجه به نیازهای کارکنان بنیاد شهید فراهم می‌سازد.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: نیاز، نیازسنجی، نیاز فرهنگی- اجتماعی، نیاز اقتصادی، نیاز روانی