نویسندگان | هادی براتی,شکیلا عبداللهی,نسرین پورداود |
---|---|
همایش | سومین کنفرانس ملی مدیریت و مهندسی کیفیت و قابلیت اتکاء |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۱۲-۱۲ |
محل برگزاری همایش | تهران |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی نقش و جایگاه تفکر سیستمی در بهبود کیفیت نظام آموزشی میپردازد. تفکر سیستمی بهعنوان یک رویکرد جامع و یکپارچه، تأکید بر درک پویاییها و تعاملات میان اجزای مختلف سیستم آموزشی دارد. پژوهش حاضر با روش مروری-توصیفی، با استناد به منابع کتابخانه ای، مقاﻻت و مجلات آموزشی در پایگاه های اطلاعات معتبر، ضمن تعریف و توضیح مفهوم تفکر سیستمی، به اهمیت آن در نظام آموزشی و تأثیرات مثبت آن بر حوزههای مختلف آموزشی میپردازد. این تأثیرات شامل بهبود مهارتهای فردی، بهبود فرایندهای یاددهی و یادگیری، افزایش انگیزه و رضایت دانش آموزان، ارتقای عملکرد معلمان و مدیران، آمادهسازی دانش آموزان برای زندگی آینده و بهبود کیفیت تصمیمات است. همچنین، روشهای آموزشی برای تقویت یادگیری در محیطهای پیچیده با استفاده از تفکر سیستمی و چارچوبهای اصلاحی برای بهبود نظام آموزشی موردبررسی قرار میگیرند. درنهایت، مقاله به اهمیت بهکارگیری تفکر سیستمی در نظام آموزشی بهمنظور دستیابی به کیفیت بالاتر و عدالت آموزشی تأکید میکند.
کلیدواژهها: تفکر سیستمی، کیفیت، آموزش