نویسندگان | حسین افشاری,هادی براتی,جواد جعفری |
---|---|
همایش | سومین کنفرانس ملی مطالعات خانواده و مدرسه |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۵-۰۱-۰۹ |
محل برگزاری همایش | بندرعباس |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
در سال های اخیر استفاده از فناوری هوش مصنوعی در آموزش و مدیریت کلاس درس به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است. این فناوری با قابلیتهایی نظیر تحلیل دادههای رفتاری پیش بینی مسائل آموزشی و ارائه یادگیری شخصی سازی شده پتانسیل بالایی برای بهبود فرآیندهای مدیریتی و آموزشی دارد. پژوهش حاضر با روش مروری و کتابخانه ای انجام شد و هدف آن بررسی نقش هوش مصنوعی در مدیریت کلاس درس بود. داده های این پژوهش از مطالعات علمی منتشر شده از سال ۲۰۲۱ به بعد استخراج و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هوش مصنوعی در سه حوزه اصلی نقش آفرینی میکند مدیریت رفتار دانش آموزان برنامه ریزی و سازماندهی ،دروس، و مواجهه با چالشها و فرصتهای فناوری فناوری هوش مصنوعی با تحلیل دقیق رفتار دانش آموزان کاهش رفتارهای نامطلوب و افزایش انگیزه یادگیری را ممکن می سازد. همچنین ابزارهای هوش مصنوعی می توانند فرآیندهای زمان بر نظیر ارزیابی و برنامه ریزی را خود کارسازی کرده و بهره وری معلمان را افزایش دهند با این حال چالشهایی نظیر مسائل اخلاقی حریم خصوصی و هزینه های پیاده سازی نیازمند توجه ویژه هستند. نتیجه گیری این پژوهش نشان میدهد که استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در مدیریت کلاس درس نیازمند طراحی چارچوب های اخلاقی، آموزش معلمان و توسعه زیرساختهای مناسب است. این یافته ها اهمیت هوش مصنوعی در آموزش را برجسته کرده و فرصتهای نو آورانه ای برای بهبود تجربه آموزشی فراهم می کند.
کلیدواژهها: هوش مصنوعی، مدیریت کلاس درس، یادگیری شخصی سازی شده، برنامه ریزی آموزشی، تحلیل رفتار.