رزومه


هادی براتی

هادی براتی

استادیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علوم تربیتی

مقطع تحصیلی: دکتری

سال تولد: ۱۳۶۱

رزومه
هادی براتی

استادیار هادی براتی

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علوم تربیتی مقطع تحصیلی: دکتری | سال تولد: ۱۳۶۱ |

شایستگی‌های دیجیتال معلمان (ماهیت، مؤلفه‌ها و کاربردها)

نویسندگانهادی براتی,عرفان عربی,هادی پورشافعی
همایشهفتمین همایش ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره از نگاه معلم
تاریخ برگزاری همایش2025-07-21
محل برگزاری همایشبندرعباس
شماره صفحات0-0
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

در عصر دیجیتال کنونی، شایستگی‌های دیجیتال برای معلمان ضروری است تا بتوانند با تحولات فناورانه همگام شده و فرآیندهای آموزشی را به طور مؤثر هدایت کنند. این مقاله مروری به بررسی جامع ماهیت، مؤلفه‌ها، کاربردها، چالش‌ها و راهکارهای ارتقای شایستگی دیجیتال معلمان با استناد به منابع علمی معتبر می‌پردازد. شایستگی دیجیتال معلمان مفهومی چندبعدی است که شامل دانش و نگرش لازم برای استفاده مؤثر و مسئولانه از فناوری در آموزش است. مؤلفه‌های کلیدی این شایستگی‌ها شامل سواد اطلاعاتی و داده‌ها، ارتباط و همکاری دیجیتال، تولید محتوای دیجیتال، ایمنی و شهروندی دیجیتال، و توانایی به‌کارگیری فناوری در طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزشی است. برخورداری از این شایستگی‌ها برای بهبود کیفیت تدریس، ارتقای یادگیری دانش‌آموزان و استفاده مسئولانه از فناوری حیاتی است. ضعف در این زمینه می‌تواند اثربخشی آموزش و مدیریت کلاس را کاهش دهد. چالش‌هایی نظیر پیشرفت سریع فناوری و شکاف مهارتی وجود دارد. راهکارهایی مانند پیاده‌سازی چارچوب‌های استاندارد، آموزش مستمر و توسعه زیرساخت‌ها پیشنهاد شده است. تقویت این شایستگی‌ها، زمینه‌ساز تحول دیجیتال پایدار در نظام آموزشی خواهد بود.

لینک ثابت مقاله