شناسایی عوامل مؤثر بر فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان

نویسندگانهادی براتی,ایرج مهدیزاده
نشریهمطالعات آموزشی و آموزشگاهی
شماره صفحات۱-۱۷
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۴
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی بود که به روش ترکیبی و طرح اکتشافی متوالی انجام‌شد. مشارکت کنندگان بخش کیفی پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 13 نفر به‌عنوان مشارکت‌کننده انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی پژوهش، شامل کلیه استادان دانشگاه فرهنگیان(118 نفر) در سال تحصیلی 99-98 بود که به علت محدودیت جامعه آماری، از روش سرشماری استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی ابزار اندازه‌گیری در بخش کیفی با استفاده از روش توافق کدگذاران (80/0) و در بخش کمی، از طریق روایی همگرا و روایی واگرا مورد تأیید واقع شد. پایایی پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ (80/0) و پایایی ترکیبی (78/0) با استفاده از نرم‌افزار مورد تأیید واقع شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار MAXQDA10 و اسمارت PLS3 استفاده شد.نتایج بخش کیفی پژوهش، بیانگر 62 کد باز، 13 کد محوری و 3 کد انتخابی بود. همچنین نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که مدل فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان، دارای سه بعد محتوایی، ساختاری و محیطی بود که بعد محتوایی (23/0)، بعد ساختاری (61/0) و بعد محیطی (35/0) از تغییرات فرهنگ پژوهش را تبیین می‌کند و بعد ساختاری نسبت به سایر ابعاد نقش مؤثرتری در تبیین فرهنگ پژوهش استادان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی دارد. درمجموع، نتایج پژوهش بیانگر این بود که این ابعاد 85/0 از تغییرات فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان را تبیین می‌کنند.

لینک ثابت مقاله

tags: عوامل مؤثر، پژوهش، فرهنگ، فرهنگ پژوهش