نویسندگان | هادی براتی,ایرج مهدیزاده |
---|---|
نشریه | مطالعات آموزشی و آموزشگاهی |
شماره صفحات | ۱-۱۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی بود که به روش ترکیبی و طرح اکتشافی متوالی انجامشد. مشارکت کنندگان بخش کیفی پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 13 نفر بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی پژوهش، شامل کلیه استادان دانشگاه فرهنگیان(118 نفر) در سال تحصیلی 99-98 بود که به علت محدودیت جامعه آماری، از روش سرشماری استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی ابزار اندازهگیری در بخش کیفی با استفاده از روش توافق کدگذاران (80/0) و در بخش کمی، از طریق روایی همگرا و روایی واگرا مورد تأیید واقع شد. پایایی پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ (80/0) و پایایی ترکیبی (78/0) با استفاده از نرمافزار مورد تأیید واقع شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار MAXQDA10 و اسمارت PLS3 استفاده شد.نتایج بخش کیفی پژوهش، بیانگر 62 کد باز، 13 کد محوری و 3 کد انتخابی بود. همچنین نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که مدل فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان، دارای سه بعد محتوایی، ساختاری و محیطی بود که بعد محتوایی (23/0)، بعد ساختاری (61/0) و بعد محیطی (35/0) از تغییرات فرهنگ پژوهش را تبیین میکند و بعد ساختاری نسبت به سایر ابعاد نقش مؤثرتری در تبیین فرهنگ پژوهش استادان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی دارد. درمجموع، نتایج پژوهش بیانگر این بود که این ابعاد 85/0 از تغییرات فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان را تبیین میکنند.
tags: عوامل مؤثر، پژوهش، فرهنگ، فرهنگ پژوهش