رزومه


هادی براتی

هادی براتی

استادیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علوم تربیتی

مقطع تحصیلی: دکتری

سال تولد: ۱۳۶۱

رزومه
هادی براتی

استادیار هادی براتی

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علوم تربیتی مقطع تحصیلی: دکتری | سال تولد: ۱۳۶۱ |

تحلیل پدیدارشناسانه از تجربیات معلمان دوره‌ی ابتدایی در آموزش الکترونیکی مورد مطالعه: شهر بیرجند

نویسندگانهادی براتی,ملیحه حسن زاده
نشریهمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان
شماره صفحات1-18
شماره سریال۱۹
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۵
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

با پیشرفت‌ فناوری‌‌های آموزشی و ضرورت استفاده از آموزش الکترونیکی، معلمان در فرایند آموزش با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه هستند که کیفیت یادگیری دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ با توجه به اهمیت این موضوع، در مقاله‌ی حاضر برآنیم تا چالش‌های آموزشی معلمان دوره‌ی ابتدایی شهر بیرجند در آموزش الکترونیکی را شناسایی کنیم. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و، از نظر روش، کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان دوره‌ی ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1403-1402 است که با استفاده از قاعده‌ی اشباع نظری و روش نمونه‌گیری هدفمند 18 نفر به ‌عنوان شرکت‌کننده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته استفاده شد و فرایند انجام مصاحبه‌ها تا اشباع نظری ادامه یافت. روایی ابزار اندازه‌گیری با استفاده از روش توافق کدگذاران (90/0) مورد تأیید واقع شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد چالش‌های آموزشی معلمان دوره‌ی ابتدایی شهر بیرجند در آموزش الکترونیکی در قالب 92 کد باز، 19 کد محوری و 5 انتخابی (مهارتی و فنی، زیرساختی و پشتیبانی، سیاست‌گذاری و مدیریت آموزش الکترونیکی، روانی ـ جسمانی و چالش‌های فرهنگی ـ اجتماعی) طبقه‌بندی می‌گردد؛ همچنین، نرخ تکرار کدهای گزارش‌شده‌ی نتایج نشان‌دهنده‌ی این امر است که مهم‌ترین چالش آموزش الکترونیکی معلمان دوره‌ی ابتدایی شهر بیرجند فقدان مهارت‌های فنی و تخصصی و عدم تجربه لازم برای برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزش الکترونیکی بود. با توجه به چالش‌های مذکور، ضروری است که سیاست‌گذاران، نهادهای آموزشی و جوامع محلی برای حمایت معلمان دوره‌ی ابتدایی اقدام کنند تا کیفیت آموزش الکترونیکی بهبود یابد و تجربه‌ی یادگیری مثبت‌تری برای دانش‌آموزان فراهم شود. این مسئله نیازمند تحقیقات بیشتری است تا راهکارهای مؤثری برای غلبه بر این چالش‌ها شناسایی شود و منابع جدیدی برای کمک به معلمان فراهم گردد.

لینک ثابت مقاله