نویسندگان | حمید مسعودی |
---|---|
همایش | اولین همایش بین المللی و چهاردهمین همایش ملی آموزش |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۰۲-۲۳ |
محل برگزاری همایش | تهران |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
خوابگاههای دانشآموزی بهعنوان خانۀ دوم دانشآموزان صرفاً فضایی برای استراحت و انجام امور روزمره نیست که اگر اینگونه باشد ممکن است بستر آسیبهای اجتماعی شود. در راستای اعتلای کیفیت زندگی دانشآموزان خوابگاه، میتوان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد که یکی از آنها توسعۀ مهارتهای حرفهآموزی و آموزش دانشبنیان است. با این رویکرد هم فضای خوابگاه از آسیبهای مختلف فاصله گرفته و هم اینکه دانشآموزان زمان خود را در راستای اعتلای مهارتهای حرفهای و فنی مدیریت میکنند. این هدف در پژوهش حاضر دنبال شده و تلاش شده است بسترهای کالبدی، اجتماعی، گروهی و ... شناسایی شود. به همین منظور به روش کمی پیمایش تعداد 525 پرسشنامه تکمیل و نتایج گویای آن است که در راستای توسعۀ مهارتهای دانشبنیان مهمترین مسائل دسترسی نامناسب به مشاور در خوابگاه، ضعف برنامهریزی آموزشی در خوابگاه توسط مدرسه و حواسپرتی از درس به خاطر دوری از خانواده است. در انتها نیز پیشنهادهایی برای ارتقای کیفی این نوع از مهارتآموزیها در فضای خوابگاه ارائه شده است.
کلیدواژهها: خوابگاه دانشآموزی، آموزش دانشبنیان، آموزش و پرورش