نویسندگان | حمید مسعودی,فاطمه گرامیان |
---|---|
همایش | هفدهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۰۴-۲۴ |
محل برگزاری همایش | کرمان |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
نظام آموزش عالی یکی از منابع ضروری برای پیشرفت و تحول یک جامعه می باشد، به این جهت که دانش آموختگان به عنوان سرمایه های یک کشور به حساب می آیند. از این رو، تعداد زیادی از افراد جامعه به دنبال تحصیل در مراکز خصوصی نظام آموزش عالی می باشند. در گذشته، مخاطبان نظام آموزش عالی به دنبال کسب علم بودند، ولی در حال حاضر مشتریانی هستند که تقاضاهای متعددی را دارند و به نظام آموزش عالی به عنوان یک کالای مصرفی توجه می شود. امروزه، تحصیل در نظام آموزشی به عنوان معیاری برای کسب سود و منفعت است و افراد با پرداخت هزینه به تحصیل و کسب مدرک تحصیلی دست می یابند، همچنین آموزش و بهره مندی از سواد علمی که هدف اصلی نظام آموزش عالی می باشد، نادیده گرفته شده است. در مطالعه حاضر با روش مروری بر منابع موجود در پایگاه های اینترنتی داخلی و خارجی در دو دهه اخیر، به شناسایی چالش های خصوصی سازی نظام آموزش عالی تلاش می شود. در این جست و جو از کلید واژه هایی چون خصوصی سازی، نظام آموزش عالی و چالشهای خصوصیسازی نظام آموزش عالی بهره گرفته شده است. خصوصی سازی نظام آموزش عالی با چالش های متنوعی روبرو شده است که بر کیفیت نظام آموزش عالی تأثیر داشته است، مهم ترین چالش هایی که در این مطالعه بررسی شده است، مسئله تجاری سازی این نظام آموزشی، کسب اهداف سودجویانه و افزایش شکاف و تضاد طبقاتی هستند. یافته های این مطالعه از این قرار است که با شناسایی و رفع این چالش ها، کیفیت نظام آموزش عالی ارتقاء یابد.
کلیدواژهها: خصوصی سازی، نظام آموزش عالی ، چالشهای خصوصیسازی نظام آموزش عالی