Authors | هادی صمدیهء,مهدی صدری,کیانا حیدری جاغرق,عاطفه ثابتی بایگی,یوسف اسفلانی |
---|---|
Journal | تحقیقات علوم رفتاری |
Page number | ۴۱۰-۴۲۲ |
Serial number | ۲۱ |
Volume number | ۲ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۳ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
زمینه و هدف: مطالعات روابط مستقیم و مثبت بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی را نشان میدهند. با این حال، مطالعات اندکی مکانیزمهای زیربنایی اثرگذار بر این روابط را به ویژه در دوران کرونا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی احساس تعلق به دانشگاه در رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین در روابط دوستی با ابعاد درگیری تحصیلی بود. مواد و روشها: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بیرجند در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. تعداد 290 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاسهای ارضای نیازهای بنیادین در روابط، حس عضویت روانشناختی در دانشگاه و پرسشنامه درگیری تحصیلی پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که ارضای نیازهای بنیادین در روابط دوستی نقش یک عامل حمایتی و مثبت در احساس تعلق به دانشگاه داشت. بعلاوه، نقش واسطهای احساس تعلق به دانشگاه در رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در روابط با دوستان و درگیری تحصیلی تأیید شد (01/0>P). شاخصهای برازش کلی مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. همچنین، احساس تعلق به طور معناداری با درگیری تحصیلی ارتباط داشت. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت بسترسازی برای درگیری تحصیلی دانشجویان در کلاسهای دانشگاهی که مستلزم فراهم نمودن فضایی برای تقویت روابط دوستی و نیز به تبع آن تجربه احساس تعلق آنها به دانشگاه است، تأکید میکند. محدودیتهای این مطالعه و جهتگیریهای پژوهشهای بعدی مورد بحث قرار خواهند گرفت.
tags: درگیری تحصیلی، روابط با دوستان، تعلق به دانشگاه، نیازهای بنیادین