Authors | مهدی صدری، هادی صمدیه و سمانه دیلمی |
---|---|
Journal | مجله روان شناسی |
Page number | ۳۸۵-۳۹۴ |
Paper Type | Original Research |
Published At | ۱۴۰۲ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای لذت تحصیلی در ارتباط میان ارضای نیازهای روانشناختی در ارتباط با اساتید و درگیری عاملی دانشجویان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات توصیفی – همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بود. از میان افراد جامعه 400 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به پرسشنامه های هیجانهای تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2005)، مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط (BNS-RS) (لاگواردیا و همکاران، 2000) و مقیاس درگیری عاملی (AES) (ماملی و پسینی، 2019) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار AMOS-22 و SPSS-24 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای لذت تحصیلی، ارضای نیازهای روان شناختی و درگیری عاملی روابط مثبت و معناداری وجود دارد (01/0P<). به گونه ای که ارضای نیازهای روان شناختی (خودمختاری و شایستگی) اثری مستقیم و معنادار بر لذت تحصیلی دانشجویان و درگیری عاملی دارند (001/0P<) و لذت تحصیلی نیز اثری مثبت و معنادار بر درگیری عاملی دانشجویان دارد (001/0P<). همچنین ارضای نیازهای روانشناختی (شایستگی) در ارتباط با اساتید از طریق لذت تحصیلی اثری غیر مستقیم و معنادار بر درگیری عاملی دارد (01/0P<). بنابراین مدل از برازش مطلوبی برخوردار است و می-توان نتیجه گرفت لذت تحصیلی در رابطه میان ارضای نیازهای روان شناختی در ارتباط با اساتید و درگیری عاملی دانشجویان نقش واسطه ای دارد.
tags: لذت تحصیلی, نیازهای روانشناختی, ارتباط با استاد, درگیری عاملی