اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی و خودتنظیمی

نویسندگانبانشی، علیرضا - صمدیه، هادی و اژه ای، جواد
نشریهمجله روان شناسی
شماره صفحات۳۹۲-۳۸۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۳
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

هدف مطالعه حاضر تعیین نقش واسطه ای هیجان اضطراب و خودتنظیمی در رابطه بین اهداف پیشرفت (تبحری و عملکردی) و عملکرد تحصیلی بود. شرکت کنندگان این مطالعه (274 دانش آموز دختر و 384 دانش آموز پسر پایه سوم رشته ریاضی فیزیک دبیرستان های دولتی شهر تهران) به شیوه تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به سه پرسشنامه راهبردهای خود نظم بخش (میلر و همکاران, 1996), اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی (1997), و هیجانات تحصیلی پکران, (2005) پاسخ دادند. برای ارزیابی عملکرد تحصیلی از نمرات معدل دانش آموزان استفاده شد. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که اهداف تبحری به واسطه هیجان اضطراب و خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اثر غیر مستقیم و معنی دار است, اما اهداف عملکردی دارای اثر غیرمستقیم معنی داری بر عملکرد تحصیلی نیست. به طور کلی به نظر می رسد که دانش آموزان تبحرگرا از راهبردهای یادگیری عمیق استفاده می کنند و معمولا دارای اهداف و انگیزه های دورنی هستند, آنها طبیعتا اضطراب کمتری در موقعیت های چالش انگیز از خود نشان می دهند, و همچنین از راهبردهای شناختی و فراشناختی که منجر به کاهش اضطراب و بهبود خودتنظیمی شده و بر عملکرد تحصیلی تاثیرات مثبتی دارد, استفاده می کنند.

لینک ثابت مقاله

tags: اهداف پیشرفت، راهبردهای خودتنظیمی، اضطراب