نویسندگان | مریم بردبار - هادی صمدیه |
---|---|
نشریه | مطالعات آموزش و یادگیری |
شماره صفحات | ۱۰۲-۸۲ |
شماره سریال | ۱۲ |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای کنجکاوی معرفتشناختی در ارتباط بین باورهای معرفتشناختی و درگیری عاملی دانشجویان بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. بدین منظور از میان آنها 231 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای باورهای معرفتشناختی اولدنبرگ، درگیری عاملی ریو، و مقیاس کنجکاوی لیتمن و اسپیلبرگر پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار ایموس استفاده شد. یافتههای مدل اندازهگیری حاکی از معرف بودن همۀ شاخصها برای متغیرهای مکنون مربوطه بود. نتایج مدل ساختاری نیز نشان داد که باورهای معرفتشناختی بهطور غیرمستقیم، و به واسطۀ کنجکاوی معرفتشناختی، بر درگیری عاملی اثر مثبت معنیدار دارند. شاخصهای برازش کلی مدل نیز نشانگر این بود که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. بهطور کلی یافتههای پژوهش حاکی از این بود که کنجکاوی معرفتشناختی ارتباط بین باورهای معرفتشناختی با درگیری عاملی را واسطهگری میکند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ارتقای مشارکت سازنده و درگیری عاملی دانشجویان درمحیطهای آموزشی، نیازمند توجه به باورهای معرفتشناختی و تجربه هیجانهای معرفتشناختی آنها مانند کنجکاوی است.
tags: باورهای معرفتشناختی درگیری عاملی کنجکاوی معرفت شناختی