نویسندگان | هادی صمدیه - حسین کارشکی - سید امیر امین یزدی - الهه حجازی |
---|---|
نشریه | مطالعات آموزش و یادگیری |
شماره صفحات | ۲۲-۱ |
شماره سریال | ۱۲ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس تعلق به دانشگاه و تحلیل وضعیت موجود بود. شرکتکنندگان، 664 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد (232 نفر در مطالعه اول و 432 نفر در مطالعه دوم) بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای تعلق به دانشگاه کارامان و سیراک و ارضای نیازهای بنیادین عمومی گانیه را تکمیل کردند. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادههای توصیفی، ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی اکتشافی از نرمافزار SPSS نسخه 23 و برای انجام تحلیل عاملی تأییدی از نرمافزار LISREL نسخه 80/8 استفاده شد. نتایج، از ساختار سه عاملی مقیاس تعلق به دانشگاه حمایت میکرد و برازش مطلوبی با دادهها داشت. ضرایب آلفای کرونباخ در دو مطالعه در سطحی مطلوب و روایی همگرا نیز حاکی از همبستگی مثبت و معنادار مقیاس تعلق به دانشگاه با مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی بود. نتایج وضعیت موجود نشان داد که احساس تعلق دانشجویان در سطح متوسطی قرار دارد. این یافتهها اهمیت برنامهریزی و طراحی مداخلات جامع به منظور اندازهگیری و ارتقای احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه را مورد تأکید قرار میدهند.
tags: پایایی - تعلق به دانشگاه - روایی - ساختار عامی