نویسندگان | مهدی ارخودی قلعه نوئی - حسین کارشکی - فرهاد تنهای رشوانلو - هادی صمدیه |
---|---|
نشریه | مطالعات فرهنگی و ارتباطات |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر اعتبار یابی مقیاس خشنودی اینترنت (IGS) برای دانشجویان، شامل خرده مقیاسهای جستجوی اطلاعات، برقراری ارتباط، سرگرمی، ارائه اطلاعات، تأثیر اجتماعی و هماهنگی بود. جامعه آماری در این پژوهش، دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد و نمونه پژوهش در دو مطالعه شامل 261 و 311 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه خشنودی اینترنت پاسخ دادند. دادهها با کمک نرم افزارهای SPSS.16 و Amos.20 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مقیاس در نمونه حاضر از ساختار پنج عاملی مناسبی برخوردار است که در مجموع 65/56 درصد واریانس را تبیین میکنند. تحلیل عاملی تاییدی نیز این ساختار را تأیید کرد. همسانی درونی مقایس نیز با آلفای کرونباخ 0/90 و دونیمه کردن 0/74 به تأیید رسید. در نتیجه به نظر میرسد IGS از روایی و پایایی مناسبی در نمونه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برخوردار باشد و بتواند به عنوان مقیاس مناسبی برای بررسی خشنودی اینترنت در دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
tags: خشنودی اینترنت - ساختار عاملی - اعتباریابی