پویایی های احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه: یک مطالعه پدیدارشناختی

نویسندگانهادی صمدیهء,حسین کارشکی,سید امیر امین یزدی,الهه حجازی
نشریهرویش روانشناسی
شماره صفحات۴۱-۵۲
شماره سریال۱۲
شماره مجلد۷
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بود. برای دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. شرکت­کنندگان پژوهش شامل 19 نفر از دانشجویان دانشگاه­های فردوسی مشهد و بیرجند در سال تحصیلی 1398-1399 بود که با روش نمونه­ گیری هدفمند و با توجه به اصل اشباع انتخاب شدند و با مصاحبه نیمه ­ساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل داده­ ها با روش استویک-کولایزی-کین انجام شد. نتایج منجر به تولید 5 مضمون اصلی، 14 مضمون فرعی و 50 واحد معنایی گردید. تحلیل مصاحبه­ ها پنج مضمون اصلی شامل ادراک از جو دانشگاه (محیط حامی خودمختاری، نگرش به دانشگاه، امکانات)، تعامل با استادان (تأکید بر رشد علمی، رعایت احترام، صمیمیت، همدلی و حمایت)، تعامل با همسالان (نزدیکی رابطه، الگوپذیری)، مشارکت اجتماعی (فعالیت­های فوق­ برنامه و عضویت ادراک­شده) و عوامل درون­فردی (باورهای خودکارآمدی و درگیری تحصیلی) را نشان داد. نتایج به دست آمده حاکی از این بود که تجربه­ های مثبت و منفی دانشجویان در خصوص احساس تعلق به دانشگاه، تحت تأثیر ترکیبی از عوامل درون­فردی، بین فردی و بافتی است که نقش عمده ­ای در زندگی دانشگاهی آنان ایفا می­کند.

لینک ثابت مقاله

tags: احساس تعلق، پدیدارشناسی، تجربه زیسته، دانشجویان، دانشگاه.