رزومه


هادی صمدیه

هادی صمدیه

استادیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: روانشناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۶۸

رزومه
هادی صمدیه

استادیار هادی صمدیه

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: روانشناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۶۸ |

هادی صمدیه، استادیار گروه روان شناسی در دانشگاه بیرجند است. او  دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی در دانشگاه تهران و فارغ التحصیل دکتری روان شناسی تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد ( با معدل 19/08) است. فعالیت های پژوهشی ایشان، متمرکز بر حوزه های قلدری، تنظیم هیجان، احساس تعلق و درگیری تحصیلی است.
کسب رتبه 6 کشوری در کنکور کارشناسی ارشد و کسب عنوان برترین رساله دکتری روان شناسی در سال های 1398 و 1399 و اخذ جایزه دکتر علی اکبر سیاسی، از جمله مهم ترین افتخارات وی محسوب می شود. جانشین سردبیر در نشریه نوآوری های اخیر در روان شناسی و داوری در بسیاری از مجلات علمی معتبر داخلی و بین المللی در زمره سایر فعالیت های علمی ایشان قرار می گیرد.
در حوزه اجرایی نیز کسب نشان حامی (نشان اعطایی به مدیران برگزیده مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه های کشور) از سوی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در سال 1401 از جمله دستاوردهای ایشان محسوب می شود.

نمایش بیشتر
آخرین ویرایش۰۹ آبان ۱۴۰۴

نقش قربانی شدن و نارسایی‌هیجانی در ارتباط بین کارکرد خانواده و شکایت‌های جسمانی: یک مدل میانجی ترتیبی

نام نویسنده (دانشجو):
محل دفاع: دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی

مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
سمت استاد در پایان‌نامه/رساله: استاد راهنما
کلید واژه ها: شکایات جسمانی، کارکرد خانواده، قربانی شدن، نارسایی هیجانی، نوجوانان

چکیده:

با توجه به شیوع روزافزون مشکلات هیجانی و رفتاری در نوجوانان و پیامدهای منفی آن بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی، شناسایی عوامل روان‌شناختی مؤثر بر این مشکلات از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی‌گری قربانی شدن و نارسایی هیجانی در رابطه بین کارکرد خانواده و شکایات جسمانی در نوجوانان بود. این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری آن را دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول شهرستان بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۳۱۴۰۲ تشکیل دادند که ۴۱۷ نفر از آنان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامۀ کارکرد خانواده (FAD)، مقیاس قربانی شدن اولویوس (OBQ)، مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو (TAS-20)  و پرسشنامۀ سلامت عمومی (GHQ-28)، بودند. داده‌ها با استفاده از تحلیل میانجی‌گری و بازنمونه‌گیری به روش بوت‌استرپ در نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که کارکرد خانواده هم به صورت مستقیم (36/0- =β) و هم به صورت غیرمستقیم از طریق نقش میانجی‌گری قربانی شدن (03/0- =β) و نارسایی هیجانی (11/0- =β) بر شکایات جسمانی تأثیر معنادار دارد. همچنین، مسیر زنجیره‌ای قربانی شدن و نارسایی هیجانی نیز به‌عنوان مکانیزمی مؤثر در این رابطه تأیید شد (01/0- =β). بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که بهبود کارکرد خانواده و کاهش تجارب قربانی شدن همراه با تقویت مهارت‌های تنظیم هیجانی می‌تواند به‌عنوان راهبردی مؤثر در پیشگیری و کاهش شکایات جسمانی نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد. این نتایج بر ضرورت طراحی مداخلات جامع در سطح خانواده و مدرسه با محوریت ارتقای کیفیت روابط خانوادگی و مقابله با قلدری تأکید دارد.