| Authors | سعید ایل بیگی,علی,مهین,نیلوفر |
| Conference Title | ششمین همایش بین المللی مطالعات سلامت در جهان اسلام |
| Holding Date of Conference | 2021-03-05 |
| Event Place | تهران |
| Page number | 0-0 |
| Presentation | SPEECH |
| Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
چکیده
مقدمه و هدف: تعادل در افراد کم توان ذهنی به دلیل ضعف در اجرای وظایف تعادلی از اهمیت بسیار بالایی
برخوردار است. به این منظور هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثر بخشی 8 هفته تمرینات طناب زنی بر تعادل ایستا و
پویای پسران دانش آموز کم توان ذهنی آموزش پذیر میباشد.
متدلوژی: پژوهش از نوع کاربردی و نیمه تجربی می باشد. نمونه آماری شامل 20 نفر دانش آموز پسر عقب مانده
ذهنی بود که بصورت تصادفی و مساوی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. قبل و بعد از تمرینات طناب
زنی تعادل ایستا و پویا به ترتیب به وسیله تست لک لک و تست تعدیل شده ستاره) Y( مورد سنجش قرار گرفتند.
آزمودنی های گروه تجربی تمرینات طناب زنی را به مدت 8 هفته و هر هفته سه جلسه 45 دقیقه انجام دادند و
گروه کنترل در این مدت تمرینی انجام ندادند. داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل و همبسته در سطح
معنیداری ) 05 / 0 > P ( آنالیز شدند.
نتایج: بر اساس یافته های پژوهش اختلاف معناداری در تعادل ایستا ) 019 / P= ( و پویا در سطوح قدامی ) 03 / 0P= ،)
خلفی-داخلی ) 008 / 0P= (، خلفی-خارجی ) 017 / P= ( در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل پس از تمرینات
وجود دارد.
نتیجه گیری: تمرینات طناب زنی استفاده شده در این تحقیق باعث بهبود در تعادل ایستا و پویا در دانش آموزان
عقب مانده ذهنی سنین بین 11 تا 17 سال گردید.
Paper URL