| نویسندگان | محمود سنگری,محمدجواد هاشم زاده,کاظم افضلی,غلامحسین جهانگیر,سامیه خسروی |
| نشریه | مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات |
| شماره صفحات | 16-36 |
| شماره سریال | ۳۳ |
| شماره مجلد | ۲ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف: رابط کاربر نخستین نقطة تماس کودک و نوجوان با یک وبگاه است. چنانچه محتوای وبگاه، بهویژه نمادهای متنی و گرافیکی آن، با ویژگیها و تواناییهای ایشان در هر گروه سنی متناسب نباشد، به احتمال بسیار وبگاه را ترک خواهند کرد. پژوهش حاضر درکپذیربودن نمادهای متنی و گرافیکی رابط کاربری یک پرتال کودک و نوجوان را برای این دو گروه سنی سنجیده است.
روش: جامعة آماری این پیمایش 600 نفر کودک و نوجوان عضو فعال سه مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر بیرجند بودهاند. از میان آنها 115 نفر بهصورت تصادفی طبقهای غیرنسبی انتخاب شدند و به پرسشنامة محققساخته پاسخ دادند که با بررسی پیشینههای نظری و پژوهشی مرتبط و مطالعة محیط رابط کاربر پرتالهای کودک تهیه شد. در پژوهش حاضر، از واژگان استاندارد این اصطلاحنامه برای تهیة پرسشنامة متن به متن استفاده شد. پرتال استفادهشده، کودک 24 نام دارد و متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
یافتهها: توانایی کودکان و نوجوانان در شناسایی نمادهای متنی و گرافیکی از حد مط،وب بیشتر بود؛ اما توانایی ایشان در ترکیب نمادها متغیر بود (سطح معناداری برابر با 000/0 و کوچکتر از 05/0 است). در شناسایی نمادهای متنی و گرافیکی بین گروه سنی (10 تا 12) و (14 تا 16) سال اختلاف معنیدار یافت شد. میانگین توانایی شناسایی نمادهای گرافیکی در گروه سنی 10 تا 12 سال 82/71 و در گروه سنی 14 تا 16 سال 76 بهدست آمد. میان توانایی دختران و پسران تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: واژگان بهکاررفته در پرتال کودک و نوجوان ساده، فهمپذیر و استاندارد است. اگر در طراحی رابط کاربری به تواناییهای ذهنی و شناختی کودکان و نوجوانان و همچنین نیازهای آنها توجه شود، شناسایی نمادهای گرافیکی و متنی رابط کاربری و استفاده از بخشهای مختلف وبسایتها برای کودکان و نوجوانان راحت و جذاب خواهد بود.
لینک ثابت مقاله