نویسندگان | جواد خادم,مرتضی سعادت طرقی,محمود فرزانه گرد |
---|---|
نشریه | مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز |
شماره صفحات | ۲۰۵-۲۱۳ |
شماره سریال | ۴۸ |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۸ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
فرآیند اصلی که در جایگاه های سوخت رسانی گاز طبیعی فشرده رخ می دهد، فرآیند پرشدن سریع می باشد. هدف اصلی تحقیق حاضر، دست یابی به یک آنالیز ترمودینامیکی دقیق تر فرآیند پرشدن سریع نسبت به تحقیقات قبلی می باشد. با استفاده از این آنالیز ترمودینامیکی، یک جایگاه سوخت رسانی گاز طبیعی فشرده، شبیه سازی گردیده است. با مقایسه مدل گاز واقعی و ایده ال، دیده می شود که توزیع دما بسیار متفاوت است، بطوری که افزایش دما ر مدل گاز ایده ال بیشتر است. عمده دلیل این تفاوت، عدم در نظر گرفتن تاثیر کاهش دمای ضریب ژول تامسون است. نتایج نشام می دهد که در مدل گاز واقعی افزایش دمایی حدود 50K و در مدل گاز ایده ال حدود 80K وجود دارد. نتایج تحقیق حاضر با نتایج تجربی و نتایج تحقیقات قبلی مقایسه گردیده است. جهت محاسبه خواص ترمودینامیکی گاز طبیعی فشرده از معادله حالت AGA8 استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که مقدار کار مصرفی کمپرسور برای یک چرخه حدود 55.1 kWh و مقدار متوسط کار مصرفی برای سوخت گیری یک خودرو 1.6kWh می باشد.
tags: مدل سازی- پرشدن سریع- معادله حالت AGA8