نویسندگان | جواد خادم,مهدی مستقل چی,بهزاد امیدی کاشانی,ولی کلانتر |
---|---|
نشریه | مکانیک سازه ها و شاره ها-Journal of Solid and Fluid Mechanics |
شماره صفحات | ۱۲۹-۱۴۲ |
شماره سریال | ۱۳ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
در مقاله حاضر، یک کمپرسور تک واحده دوطرفه با مکانیزمی جدید در انتقال توان از نوع نیم چرخدنده و شانه ای ساخته شده و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در این ساختار، دو پیستون در وضعیت مخالف یکدیگر جهت تولید هوای فشرده پیش بینی شده است، لذا در هر چرخش محور خروجی، دو کورس تولید هوای متراکم وجود دارد. در مکانیزم انتقال توان نیز از یک دنده شانه ای دوگانه و یک نیمچرخدنده استفاده شدهاست، به طوری که با ورود انرژی به محور کمپرسور، نیمچرخدنده به حرکت درآمده و منجر به حرکت خطی رفت و برگشتی دنده شانه ای و پیستونهای کمپرسور میگردد. نتایج نشان میدهد که در وضعیت تجربی، مقدار انرژی مصرف شده جهت رسیدن مخزن به فشار 4 بار برابر با 6 / 142 کیلوژول است، در حالیکه حداقل کار مصرفی تئوری کمپرسور در وضعیت دما ثابت جهت رسیدن به همان فشار برابر با 5 / 72 کیلوژول است و این به منزله راندمان 51 درصدی این ساختار در قالب کارکرد در وضعیت کمپرسور است؛ همچنین نتایج نشان میدهد، بکارگیری حرارت از منابع تلف شده جهت افزایش فشار مخزن، از 4 به 5 بار، منجر به افزایش راندمان در حدود 60 درصد خواهد شد.
tags: کمپرسور هوای فشرده دوطرفه؛ مکانیزم انتقال توان شانهای؛ مکانیزم نیم چرخدنده.