نویسندگان | جواد خادم,مهدی سرفرازی,سیدایمان پورموسوی کانی |
---|---|
نشریه | سوخت و احتراق |
شماره صفحات | ۴۰-۶۰ |
شماره سریال | ۱۶ |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
کاهش مصرف سوخت، آلاینده ها و نیز افزایش توان و بازدهی موتور از اهداف مهم در تحقیقات حوزه موتورهای احتراق داخلی است. امروزه موتورهای اشتعال تراکمی کنترل واکنشی بهعنوان یک فناوری جدید در حوزه احتراق دما پایین مورد توجه محققان قرار گرفتهاند. یکی از مشکلات حوزه احتراق دما پایین، کنترل فرآیند احتراق است. در این مقاله به بررسی عددی پارامترهای عملکردی و انتشار آلایندهی NOx یک موتور اشتعال تراکمی کنترل واکنشی متان- دیزل در زمانهای پاشش 10- ، 20-، 35- و 50- و سه نسبت همارزی 25/0، 35/0 و 45/0 پرداخته شده است. شبیه سازی با استفاده از نرمافزار دینامیک سیالات محاسباتی کانورج صورت گرفته و برای شبیه سازی احتراق از الگوی احتراقی SAGE به همراه یک ساز و کار سینتیک شیمیایی شامل 76 گونه و 468 واکنش استفاده شده است. نتایج نشان میدهد با آوانس پاشش سوخت دیزل از 10- به 20-، فشار افزایش می یابد و با آوانس بیشتر در زمان های پاشش 35- و 50- کاهش فشار را به دنبال دارد که باعث احتراق ناقص در این زمانها میشود. همچنین آوانس پاشش سوخت دیزل، مقدار پارامتر تاخیر در اشتعال و طول بازهی احتراق را افزایش می دهد و در زمان پاشش20-، مقدار پارامتر CA50 به نقطه مرگ بالا نزدیکتر می شود که یک اتفاق مطلوب است. از طرفی با آوانس پاشش سوخت از زمان 10- به 20-، میزان آلاینده NOx افزایش می یابد. افزایش نسبت همارزی بطور کلی باعث افزایش بازده اندیکاتوری، افزایش پارامترهای تأخیر در اشتعال، طول بازهی احتراق و CA50 می شود. همچنین افزایش این پارامتر از 35/0 به 45/0، کاهش نرخ آزادسازی حرارت را به همراه دارد
tags: اشتعال تراکمی کنترل واکنشی، احتراق دما پایین، زمان پاشش سوخت، موتور َAVL 5402