CV Personal Website


Ahmad Khamesan

Ahmad Khamesan

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Psychology

Degree: Ph.D

CV Personal Website
Ahmad Khamesan

Associate Professor Ahmad Khamesan

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Psychology Degree: Ph.D |

I am an associate professor at the Department of Psychology and, from March 14, 2018, the university president. As an educational psychologist, my research areas are: academic resilience, academic cheating, knowledge representation, teaching effectiveness, academic procrastination .

نمایش بیشتر

بررسی دو تحریف شناختی تفکر دو قطبی و صافی ذهنی مبتنی بر تمثیلهای مثنوی معنوی مولوی

Authorsمحمد بهنام فر,مریم وفایی فرد,سیدمهدی رحیمی,احمد خامسان
Journalپژوهش های ادب عرفانی-گوهر گویا
Page number133-156
Serial number۱۲
Volume number۳۸
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۱۸
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

شناختدرمانی از رویکردهای غالب روانشناسی معاصر برای درمان اختلالات روانی است که بر مبناا ی بازسااز ی و اصلاح شناخت های تحریفشده و تفکرات غیرمنطقی و ناکارآمد بنا نهاده شده است. تمثیل نیز یکی از ماثررتر ین و کاربردی ترین روش هایی است که رواندرمانگران در فرایند درمانهای شناختی از آن استفاده می کنند. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، تمثیل هایی از مثنوی مولانا که بر دو تحریفِ شناختیِ تفکر دوقطبی و صاا فی ذهان دلالات دارد، ارائه و برپایة تبیین رویکرد شناختی بررسی می شود. نتایج بهدستآمده نشان ما ی دهاد کاه تم ثیا ل هاا ی مثناو ی مولانا، هم با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی هماهنگی دارد و هم به سبب سااختار مناساب ، فان ربات پیا ام در ذهان مخاطب، درج نکته های ظریف در چگونگی ارائة تمثیل در متن و فرایند انتقال مفاهیم قابلیت ویژهای در درمان هاا ی شناختی دارد؛ همچنین به سبب پیوند مفاهیم نظری و انتزاعی با تصاویرِ روشن و پویا می تواند بهترین الگو و راهنمای عملی بسیار مثرری در بازسازی شناختی این تحریف ها باشد.

Paper URL