نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقهی واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان

Authorsمحمدحسین سالاری فر,احمد خامسان,زهرا ماسنانی
Journalپژوهشنامه تربیتی
Page number۱۱۹-۱۴۰
Serial number۱۴
Volume number۵۸
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۱۹
Journal GradeScientific - promoting
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

چکیده پژوهشهای گذشته ارتباط بین حافظه کاری با اضطراب امتحان و ذهنآگاهی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان بررسی شده است. 294دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به مقیاس حافظهی کاری وکسلر، پرسشنامههای اضطراب امتحان و مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین ذهنآگاهی و ابعاد آن (تمرکزگری و پذیرشگری) با اضطراب امتحان رابطه وجود دارد. نقش واسطهای حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی حافظهی کاری در ارتباط ذهنآگاهی با اضطراب امتحان تأیید نشد. میتوان نتیجه گرفت برای کاهش اضطراب امتحان مداخلات ذهنآگاهی مؤثر است و از مؤلفههای حافظهی کاری فقط مخزن مرکزی در ارتباط با اضطراب مداخله میکند

Paper URL

tags: اضطراب امتحان، حافظهی کاری، ذهنآگاهی، دانشجو