اثر‌بخشی بسته آموزشی تنظیم هیجانی گروس بر تعلل‌ورزی دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند

Authorsلیلا طالب زاده شوشتری,عطیه حسن آبادی,احمد خامسان
Journalاندیشه های نوین تربیتی
Page number۲۲۱-۲۲۸
Serial number۱۷
Volume number۳
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۱
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

در پژوهش حاضر اثربخشی بسته‌ آموزشی تنظیم هیجانی گروس بر تعلل‌ورزی دانشجویان دختر بررسی شده است. جامعه‌ پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند در دوره‌ کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در سال تحصیلی 1397-1396 را شامل می‌شود. نمونه‌ پژوهش شامل 30 نفر از دانشجویان دختر است که نمره‌ تعلل‌ورزی و دشواری در تنظیم هیجان آن‌ها در پرسشنامه‌های تعلل‌ورزی و دشواری در تنظیم هیجان بالا بوده است و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شده‌اند. روش پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری است. برای آموزش تنظیم هیجانی از بسته‌ آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس استفاده شده است. ابزار مورد استفاده‌‌ پرسشنامه‌ تعلل‌ورزی شوارز و دیهل (2000) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجانی گراتز و رومر (2004) است. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد نمره آزمودنی‌ها در مرحله پس‌آزمون در متغیر تعلل‌ورزی و دشواری در تنظیم هیجان کاهش یافته و بیانگر این است که آموزش تاثیرگذار بوده است. بر مبنای نتایج، آموزش تنظیم هیجانی می‌تواند اثربخش باشد و علاوه بر اینکه میزان تعلل‌ورزی را در دانشجویان دختر کاهش می‌دهد، از طریق کاهش دادن دشواری در تنظیم هیجان، باعث تسهیل تنظیم هیجان نیز در دانشجویان می‌شود

Paper URL

tags: تعلل‌ورزی هیجان تنظیم هیجان دانشجویان