نویسندگان | غلامحسین جهانگیر,معصومه دهقانی,محمدرضا کیانی |
---|---|
نشریه | تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی |
شماره صفحات | ۱-۱۸ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی پورتال¬های کتابخانه¬ای سامان از دیدگاه کتابداران کتابخانه¬های عمومی استان¬های خراسان رضوی و جنوبی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. از بین 436 کتابدار شاغل در کتابخانه¬های عمومی 261 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه محقق¬ساخته بود که در هشت مؤلفه در قالب 81 گویه طراحی شد و پس از بررسی روایی و پایایی در اختیار جامعه پژوهش قرار گرفت. یافته¬ها: نتایج نشان داد در پورتال¬های مورد بررسی، مؤلفه «کیفیت نوشتار» با (73/3) دارای بیشترین میانگین و مؤلفه¬های «مدیریت محتوا» و «شخصی¬سازی» دارای کمترین میانگین بود. همچنین نتایج بیانگر آن بود که میانگین همه مؤلفه¬های هشتگانه بیشتر از سطح متوسط (عدد 3) و کمتر از سطح مطلوب (عدد 4) بود. نتایج نشان داد به طور کلی به کارگیری مؤلفه¬های هشتگانه ارزیابی در پورتال¬های کتابخانه¬ای سامان از دید کتابداران در وضعیت «خوب» (بیش از 60 تا 80 درصد) بود ولی با سطح مطلوب فاصله داشت. بین میانگین¬ مؤلفه¬های هشتگانه ارزیابی پورتال¬های کتابخانه¬ای تفاوت وجود داشتف بهطوری که¬ سه مؤلفه «شخصی-سازی»، «مدیریت محتوا» و «کیفیت نوشتار» نسبت به سایر مؤلفه¬ها تفاوت معنادار بیشتری داشت، در حالی که بین میانگین مؤلفه¬های «شخصی¬سازی و مدیریت محتوا»، «حفاظت و امنیت و دسترس¬پذیری»، « امانت و مرجع و جست¬وجو و بازیابی اطلاعات»، «امانت و مرجع و اطلاع¬رسانی»، «امانت و مرجع و دسترس¬پذیری» ، «جست¬وجو و بازیابی اطلاعات و اطلاع¬رسانی» و «جست¬وجو و بازیابی اطلاعات و دسترس¬پذیری» تفاوت معناداری وجود نداشت. بین میانگین نمرات قضاوت کتابداران درباره به¬کارگیری ابعاد ارزیابی در پورتال¬های کتابخانه¬ای با وضعیت مطلوب (عدد 4) تفاوت معناداری مشاهده شد. اصالت/ارزش: باتوجه به این که تا کنون پژوهشی به طور خاص به ارزیابی پورتال¬های کتابخانه¬ای سامان از دیدگاه کتابداران کتابخانه¬های عمومی نپرداخته است، پژوهش حاضر از حیث روش و موضوع دارای اصالت است و ارزش این پژوهش در این است که می¬تواند به مدیران و طراحان پورتال¬های کتابخانه¬ای سامان برای ارتقاء امکانات و قابلیت¬های پورتال¬ها و ارائه خدمات بهتر کمک کند. به نظر بهتر است برای بهبود عملکرد پورتال¬ها¬ از نظرات کتابداران در طراحی آن¬ها استفاده شود.
tags: پورتال¬های کتابخانه¬ای، ارزیابی، کتابخانه¬های عمومی، کتابداران، سامان