| نویسندگان | محمود سنگری,محمدجواد هاشم زاده,مریم خودکار,محمدرضا کیانی |
| نشریه | تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی |
| شماره صفحات | 369-412 |
| شماره سریال | ۳۰ |
| شماره مجلد | ۴ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۵ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف: هدف اصلی این پژوهش کشف میزان تأثیر نشستهای کتابخوان با محوریت ادبیات نوجوانان بر مسئولیتپذیری اعضای 9 تا 14 سال کتابخانه عمومی شهر مود در استان خراسان جنوبی است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و در زمره تحقیقات شبهآزمایشی با طرح گروه آزمایش و گروه کنترل است. درجمعآوری دادهها از پرسشنامه مسئولیتپذیری نوجوانان (نعمتی،1386) که شامل 50 سؤال است استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 120 عضو نوجوان کتابخانه عمومی شهر مود بود که تعداد 40 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه در دو گروه 20 نفری، به روش گمارش تصادفی انتصاب شدند. در تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافتهها: میانگین مسئولیتپذیری اعضای نوجوان کتابخانه، بیشتر از حد متوسط و کمتر از حد مطلوب بود. تفاوت معنیداری میان مسئولیتپذیری و همچنین هفت مؤلفه آن -شامل خودمدیریتی، نظمپذیری، قانونمندی، امانتداری، وظیفهشناسی، سازمانیافتگی و پیشرفتگرایی- در دو گروه آزمایش و کنترل مشاهده شد. مرحله پیگیری نشان داد که میزان میانگین مسئولیتپذیری و شش مؤلفه آن رو به فزونی بوده است.
نتیجهگیری: این پژوهش به دنبال آن بود تا قدمی در مسیر پر کردن خلأ نظری و کاربردی در زمینه انجام مطالعات مربوط با نمایان کردن ظرفیت کتابخانههای عمومی در رشد شخصیت و کسب مهارتهای فردی و اجتماعی نوجوانان بردارد.
لینک ثابت مقاله