بررسی تطبیقی میزان اثر¬بخشی آموزشی کتاب¬های تازه تألیف عربی متوسطه¬ی اول و دوم از دیدگاه معلّمان و دانش¬آموزان(مطالعه موردی: شهرستان بیرجند)

نویسندگاناحمد لامعی گیو
نشریهانجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی-الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها
شماره صفحات۸۱-۱۱۰
شماره سریال۴۹
شماره مجلد۴۹
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۹
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

نظر به اهمیت آموزش زبان عربی در دوره¬ی معاصر و اختصاص اصل 16 قانون اساسی به این مهم، در این پژوهش با بررسی رویکرد تازه-ای که در نظام جدید آموزش و پرورش منجر به تغییر نام کتاب عربی به عربی زبان قرآن شده است، به مقایسه و تحلیل نظرات دبیران عربی و دانش¬آموزان دوره اول و دوم متوسطه در زمینه¬ی میزان کارآمدی کتاب عربی و همچنین میزان علاقه¬مندی آنان به این زبان و نوع ارزشیابی در این کتاب بپردازد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و به کمک پرسشنامه و استفاده از نمونه¬گیری خوشه¬ای تصادفی در سال تحصیلی 97-96، اطلاعات استخراج شده را از جامعه آماری 138دبیر و 7381 دانش¬آموز شهرستان بیرجند، مورد تحلیل و واکاوی قرار داده است. نتایج پژوهش نشان می¬دهد که با وجود کم کردن حجم تدریجی قواعد و پررنگ شدن ترجمه در دو دهه¬ی گذشته، این روش نتوانسته دانش¬آموزان سوم متوسطه را که در طی شش سال به یادگیری این زبان پرداخته¬اند، به عربی علاقه¬مند کند. البته با توجه به نتایج نظرسنجی، دبیران و دانش¬آموزان نهم که مدت سه سال است این زبان را به شیوه¬ای جدید فرامی¬گیرند کارآمدی کتاب¬های جدیدالتألیف عربی و علاقه¬مندی خود را به این زبان بیش از دانش¬آموزان و دبیران سوم متوسطه¬ی نظام قدیم، اعلام کرده¬اند.

لینک ثابت مقاله

tags: آموزش زبان عربی، مدارس متوسطه دوم، مدارس متوسطه اول، برنامه درسی.