| Authors | لیلی سیفی,مرضیه احمدیان,میترا راستگومقدم,محمدرضا اسدی یونسی |
| Journal | تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی |
| Page number | 414-431 |
| Serial number | ۳۰ |
| Volume number | ۴ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۵ |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی کتا بدرمانی بر جرئ تورزی دانش آموزان ک مجرئت پایۀ ابتدایی انجام شده است.
روش: طرح پژوهشی شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری است. جامعۀ آماری پژوهش
دان شآموزان دختر ک مجرئت پایه چهارم ابتدایی شهر قاین بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمون هگیری هدفمند استفاده شد. مداخله
کتاب درمانی بر روی گروه آزمایش، طی ۸ جلسه، هر جلسه یک کتاب داستان و به مدت ۴۵ دقیقه، و هفته ای دو بار برگزار شد. برای
آزمون فرضی هها از تحلیل کوواریانس و انداز هگیری مکرر استفاده شد.
یافت هها: نتایج حاکی از برتری معنادار گروه آزمایش بر گروه کنترل در مرحله پ سآزمون بود. نتایج ب هدس تآمده ماندگاری اثربخشی
را در مرحله پیگیری نیز نشان داد. با توجه به یافت هها، م یتوان نتیجه گرفت که کتا بدرمانی به روش گروهی م یتواند ب هعنوان روش مؤثر
در بهبود و نگهداشت رفتار جرئ تورزانه در کودکانی به کار رود که با ضعف در این مهارت مواجه اند.
نتیجه گیری: قصه درمانی نسبت به کار مستقیم با کودکان به دلیل علاقه وافر آنان به قصه جذاب تر است. در نتیجه، کودکان
م یتوانند نحوه نگاه خود را از مرکز درمانی، به یک محیط آموزشی، سرگرمکننده و درمانی تغییر دهند. این پژوهش م یتواند قصه درمانی
را به عنوان شیوه ای جذاب برای کودکان معرفی کند. ویژگی مهم دیگر قصه سرگرمکنندگی، آرامش بخشی و لذت بخشی آن است. این
تأثیرها همانند نیروی محرکه عمل میکنند و تحول ساختارهای ذهنی را سریع تر میکنند. در پژوهش حاضر با روش کتاب درمانی به
شکل قص هدرمانی این فرصت برای کودکانی که از نظر جرئ تورزی در سطح پایینی بودند فراهم شد تا بر ضعف موجود در خود غلبه کنند.
کلیدواژه ها: کتا بدرمانی، جرئت ورزی، دانش آموزان ک مجرئت، شهر قاین
Paper URL