| Authors | محمدامین حاجی زاده,سید رضا حسینی,علی اصغر شیرازی |
| Journal | هنرهای صناعی خراسان بزرگ |
| Page number | 54-84 |
| Serial number | ۲ |
| Volume number | ۶ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۴ |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
آرایه های قالی شامل مجموعۀ متنوعی از نقوش گیاهی، جانوری، انسانی و تجریدی است.
گسرتدگی نقوش گیاهی بیش از سایر انواع دیگر است، چراکه تنوع آن به گسرتدگی نقوش گیاهی
موجود در طبیعت، به انضامم نقوش گیاهی تجریدی و در قالبهای گردان و شکسته است. انواع
آرایه های گیاهی به صورت کلی شامل گونههای اسلیمی، ختایی، گل و بوته، درخت و گلفرنگ
است. این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی انواع گلهای شاهعباسی منقوش در قالیهای
دورههای صفوی و قاجار و بررسی تحوالت آن در دوران مذکور صورت گرفته است. سؤال اصلی
عبارت است از اینکه گلهای شاهعباسی منقوش در قالیهای دور ۀ صفوی و قاجار دارای چه
ویژگیهایی هستند؟ این پژوهش از نوع بنیادی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر مسئلۀ پژوهش
توصیفی-تحلیلی و تطبیقی و روش گردآوری دادهها، به شیوۀ اسنادی است. نتایج نشان میدهد که
آرایه گل شاهعباسی اناری در قالیهای دوره های صفوی و قاجار، به عنوان یکی از پرتکرارترین نقوش،
کاربرد داشته است. گلهای شاهعباسی صفوی، ساده و با پیچیدگیهای کمرتی نسبت به منونه
های قاجاری نقش شدهاند، درصورتیکه منونههای قاجاری، آراسته تر و با ریزه پردازیهای فراوان در
داخل و حواشی هستند. همچنین، جزئیات منونههای قاجاری پرکارتر و ریزهپردازانه است و منونههای
صفوی با گزیده گزینی رنگ و استفاده از رنگهای متمایز نقش شدهاند. از منظر سادگی و آراستگی
میتوان منونههای صفوی را ساده و کارکردی دانست که از پیچیدگی به دور هستند، اما منونه های
قاجاری تجریدی تر و با پیچیدگی های فرمی و شکلی نقش شده اند.
Paper URL