CV


Mohammad Reza Khalilnezhad

Mohammad Reza Khalilnezhad

Associate Professor

عضو هیئت علمی تمام وقت

Faculty: Arts

Department: Handicrafts

Degree: Ph.D

CV
Mohammad Reza Khalilnezhad

Associate Professor Mohammad Reza Khalilnezhad

عضو هیئت علمی تمام وقت
Faculty: Arts - Department: Handicrafts Degree: Ph.D |

I am an Associate Professor at the Faculty of Arts, specializing in Landscape Architecture and Environmental Design. I graduated from the University of Kaiserslautern in Germany in 2016. My research focuses on urban agriculture design, productive landscapes, and the intricate beauty of Persian gardens.

I have published several papers in renowned journals, collaborating with esteemed scholars from China, Italy, Australia, UK, USA, Canada, and France.

My work has been cited by numerous scholars in the field. Some of my notable publications include studies on sustainable urban agriculture practices and the historical significance of Persian gardens in contemporary landscape architecture.

I am eager to collaborate with students and scholars who are passionate about conducting original research in landscape architecture, particularly in the realm of Edible Green Infrastructure.

If you require further information or wish to discuss potential research opportunities, please feel free to contact me.

 

نمایش بیشتر

مرز خیال و واقعیت در باغهای اسطوره ای دوره اسلامی

Authorsسید محمد رضا خلیل نژاد
Conference Titleاولین کنفرانس ملی دوسالانه باستان شناسی و تاریخ هنر ایران
Holding Date of Conference2019-05-01
Event Placeمازندران
Page number0-0
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

درحالیکه بسیاری از تحقیقات باغهای تاریخی در ایران معطوف به حوزه جغرافیایی ایران است، موضوع خیالانگیزی و اسطورهگرایی در باغهای تمدن اسلامی چندان مورد توجه محققین ایرانی نبوده است. نوشتار حاضر که با رویکردی اکتشافی و مبتنی بر روش تحقیق توصیفی-تحلیلی به انجام رسیده در پی کشف خصوصیت اسطورهای باغهای شاخص تمدن اسلامی، با تکیهبر جایگاه عنصر خیال و خیالانگیزی در طراحی باغ بوده و لذا مطالعه تحقیقات و مکتوبات شاخص برای هر سایت باغی و بهندرت مطالعه گزارشهای باستانشناختی و منابع اولیه مورد توجه نگارنده بوده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تنوع باغهای اسطورهای و شیوههای اسطورهگرایی در باغها نشان از سیالیت معنای باغ و قرارگیری آن در مرز خیال و واقعیت دارد. درواقع هدف معماران منظر دوره اسلامی از طراحی و ساخت فضاهای باز اسطورهای، قرار دادن انسان در مرز خیال و واقعیت بود. عناصر و شیوههای متنوعی توسط مسلمین در باغهای اسطورهای برای به هیجان رساندن قدرت خیال و کمرنگ ساختن مرز میان معماری و باغ مورد استفاده بوده است. علاوه بر تنوع گیاهی و استفاده از گیاهان خاص و غریبی که در باغهای معمولی که منظر کشاورزی داشتند دیده نمیشد؛ آب از اهمیت فوقالعادهای برخوردار بود تا علاوه بر زندهنمایی پیکرهها و فوارههای جانورنما و به تحرک واداشتن ابزارهای مکانیکی، در بستری از عناصر محیطی همچون استخر، فواره، آبشار، چادار و چینیخانه، اسطورههای باغسازی را به عام و خاص نوع بشر معرفی نمایند. حکام از دانش مهندسان مکانیک و آبشناسی بهره میبردند تا با متحرکسازی پیکرهها در بسترهای باغی نوعی واقعیت خیالانگیز را ابزاری سازند در ساخت باغهای خاص و منحصربهفرد. خلق واقعیت مجازی در اماکن و باغهای معمولی ممکن نبود و لازم بود که سنتهای هنری و صنایعدستی گرانقیمتی مانند گچبریهای استیلیزه، منبت سنگ و خاتمکاری با سنگهای رنگی؛ معماری و منظر را به وحدت بصری و احساسی رسانده و لذا خیال بودن در باغ را به داخل فضای بسته بکشاند. حتی کاربرد سنگکاریهای تزیینی لبه باغچهها در آسیای جنوبی و طاقنماهای آجری در دیواره گودال باغچهها امری نبود که در هر باغی امکان تحقق یابد. در معنای غایی، باغهای اسطورهای میتوانسته نشانهای باشد از توان انسان برای غلبه بر مرگ تا چون بهشتیان ساکن در بهشت پایدار اخروی، نوعی زندگی جاوید را برای صاحبش به ارمغان آورد. لذا در معنای غایی آن، باغهای اسطورهای نهتنها انسان را در مرز خیال و واقعیت رها میسازد، بلکه مرز زندگی دنیوی را درنوردیده و ناظر را در برزخ میان دنیا و آخرت قرار میدهد.

Paper URL