CV


Mohammad Reza Khalilnezhad

Mohammad Reza Khalilnezhad

Associate Professor

عضو هیئت علمی تمام وقت

Faculty: Arts

Department: Handicrafts

Degree: Ph.D

CV
Mohammad Reza Khalilnezhad

Associate Professor Mohammad Reza Khalilnezhad

عضو هیئت علمی تمام وقت
Faculty: Arts - Department: Handicrafts Degree: Ph.D |

I am an Associate Professor at the Faculty of Arts, specializing in Landscape Architecture and Environmental Design. I graduated from the University of Kaiserslautern in Germany in 2016. My research focuses on urban agriculture design, productive landscapes, and the intricate beauty of Persian gardens.

I have published several papers in renowned journals, collaborating with esteemed scholars from China, Italy, Australia, UK, USA, Canada, and France.

My work has been cited by numerous scholars in the field. Some of my notable publications include studies on sustainable urban agriculture practices and the historical significance of Persian gardens in contemporary landscape architecture.

I am eager to collaborate with students and scholars who are passionate about conducting original research in landscape architecture, particularly in the realm of Edible Green Infrastructure.

If you require further information or wish to discuss potential research opportunities, please feel free to contact me.

 

نمایش بیشتر

بررسی واقع‌نمایی تصاویر باغ و منظره در نگاره‌های نسخ خطی

Authorsسید محمد رضا خلیل نژاد
Conference Titleاولین کنفرانس ملی دوسالانه باستان شناسی و تاریخ هنر ایران
Holding Date of Conference2019-05-01
Event Placeمازندران
Page number0-0
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

بررسی واقع‌نمایی تصاویر باغ و منظره در نسخ خطی، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. نوشتار حاضر در پاسخ به این پرسش که تا چه حد می‌توان این تصاویر را به مثابه ابزاری برای شناخت مکان‌ها و باغ‌های باستانی دانست به انجام رسیده است. این مطالعه با روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای به انجام رسیده و موضوع واقع‌نمایی عناصر باغ و منظر را در طیف متنوعی از نسخ خطی مشتمل بر کلیله و دمنه، مقامات، التریاق، بیاض و ریاض، شاهنامه، خمسه نظامی، و بابرنامه با توجه به نظر محققین برجسته این حوزه مطالعه می‌نماید. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که در استفاده از نقاشی‌های نسخ خطی برای بازسازی فرم باغ‌های ناموجود، باید با احتیاط عمل نمود و تشخیص داد که به طور کلی باغ‌های واقعی و تصاویر باغ‌ها تابع سیستم مجزایی از ترسیم و ارائه بصری بودهاند. با این حال صحنه‌های نقاشی‌شده می‌تواند شرایط و صحنه‌های باغ‌ها را تسخیر نموده و حتی مهم‌تر از این، برخی سبک‌های اصلی و عناصر شاخص باغ را معرفی نماید. در قرون اولیه اسلامی، تصویر معماری و منظر تنها قابی برای پهنه تصویر بود که مقصود از آن نشان دادن مناظر واقعی نبود. تکنیک‌های رایجی برای تصویرگری منظر وجود داشت که متمایز از تصاویری است که در پی تصویر نمودن حقیقی منظر هستند. تصویر منظر در نسخ شاهنامه ابزاری برای بیان و تجسم ماهیت حماسی و روایی متن بود. در انتهای حکومت تیموریان، صحنه‌ها جلوه سه‌بعدی قوی‌تری یافته و واقع‌نمایی منظره در تصویرگری تقویت گردید. اما هدف از طبیعت‌گرایی در تصویر جزئیات، جذب چشم مخاطب بود و لزوماً به مکان منحصربفردی اشاره نداشت. حتی از قرن دهم به بعد که می‌توان گونه‌های گیاهی را در تصاویر تشخیص داد، نقاشی ابزار بی‌واسطه‌ و مستقیمی برای شناسایی معماری باغ‌های گذشته نیست. چرا که مقیاس تصاویر تغییر داده می‌شد تا اجزا و عناصر فضای باز در قالب محدود صفحه کتاب جای گیرد. در عین حال می‌توان بر اساس تصاویر متعلق به قرن دهم و بعد از آن، دو نوع نظام باغسازی طبیعت‌گرا و هندسی، و برخی نظام‌های کلی کاشت گیاهان و سامانه‌های کاری باغ‌ها (نظام آبرسانی) را تشخیص داد که فاقد مقیاس واقعی هستند.

Paper URL