CV


Mohammad Reza Khalilnezhad

Mohammad Reza Khalilnezhad

Associate Professor

عضو هیئت علمی تمام وقت

Faculty: Arts

Department: Handicrafts

Degree: Ph.D

CV
Mohammad Reza Khalilnezhad

Associate Professor Mohammad Reza Khalilnezhad

عضو هیئت علمی تمام وقت
Faculty: Arts - Department: Handicrafts Degree: Ph.D |

I am an Associate Professor at the Faculty of Arts, specializing in Landscape Architecture and Environmental Design. I graduated from the University of Kaiserslautern in Germany in 2016. My research focuses on urban agriculture design, productive landscapes, and the intricate beauty of Persian gardens.

I have published several papers in renowned journals, collaborating with esteemed scholars from China, Italy, Australia, UK, USA, Canada, and France.

My work has been cited by numerous scholars in the field. Some of my notable publications include studies on sustainable urban agriculture practices and the historical significance of Persian gardens in contemporary landscape architecture.

I am eager to collaborate with students and scholars who are passionate about conducting original research in landscape architecture, particularly in the realm of Edible Green Infrastructure.

If you require further information or wish to discuss potential research opportunities, please feel free to contact me.

 

نمایش بیشتر

بررسی سیر تحول کاشیکاری حرم مطهر رضوی از طریق مطالعه تطبیقی صحن انقلاب و کوثر

Authorsسید محمد رضا خلیل نژاد,یاسمن بهدانی,فرزانه فخر
Conference Titleسومین همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی- اسلام
Holding Date of Conference2022-05-18
Event Placeمشهد
Page number0-0
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

معماری فضاهای مقدس و از جمله حرم مطهر رضوی یکی از ابزارهای شناخت و تحلیل فرهنگ معماری تزیینی در گستره زمانی فرهنگ اسلامی- ایرانی است. نگارندگان با مطالعه تطبیقی کاشیکاری صحنهای انقلاب (به عنوان قدیمیترین صحن حرم رضوی) و کوثر (متعلق به توسعه دوره اخیر) در پی شناخت تفاوتها و شباهتهای فرهنگ کاشیکاری ایرانی بودند. با توجه به اینکه صحن انقلاب متعلق به دوران تیموری و صحن کوثر متعلق به دوران معاصر است، نگارندگان با مطالعه تطبیقی این دو صحن از حیث کاشیکاری در پی شناخت تغییر و تحولاتی هستند که در طول زمان در کاشیکاری حرم مطهر رضوی صورت گرفته است. لذا پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سوالات بود که کاشیکاری صحن های انقلاب و کوثر از چه ویژگیهای بصری تزئینی برخوردارند، و چه شباهتها و تفاوتهایی میان نقوش کاشیکاری صحن انقلاب و کوثر وجود دارد. لذا این تحقیق با هدف شناخت تغییر و تحولات هنر کاشیکاری حرم مطهر رضوی، به لحاظ ماهیت توصیفی و به لحاظ روش توصیفی - تطبیقی و تحلیلی است. اطلاعات و داده های نظری به شیوه اسنادی گردآوری گردید. در بخش مطالعات میدانی، جداره های کاشیکاری صحن های مورد مطالعه، عکس برداری و در گام بعدی پژوهش، آنالیز بصری تصاویر کاشیها (نقوش) ابتدا به صورت دستی و سپس توسط نرم افزارهای گرافیکی انجام گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد با گذشت زمان، استفاده از تکنولوژی (قابهای پیش ساخته فلزی) و مصالح جدید (آجر، کاشی و سیمان) و خلاقیت هنرمندان در طراحی کاشیها (تنوع رنگی کاشیها، ترکیب آجر و کاشی، گرهبندی در کاشیکاری) باعث شده که سبکی جدید در کاشیهای معاصر حرم امام رضا (ع) به وجود آید که واجد تفاوتهای ملموسی با کاشیکاری سنتی تیموری و صفوی در صحن انقلاب است. در واقع هنرمندان و طراحان معاصر، از فرمهای قاب بندی و طرحهای کاشیکاری محدودتری استفاده کردند. لذا صحن کوثر به عنوان نمونه مطالعاتی معماری تزیینی دهه های اخیر، فاقد قاب-بندی مربع میباشد. بر خلاف صحن انقلاب، نوع طراحی کاشی در صحن کوثر هندسی و براساس الگوهای چندضلعی است. کاشیهای صحن انقلاب اغلب دارای نقوش سنتی مانند ختایی، گل و مرغ، جانوری و گلدانی میباشد، اما کاشیهای صحن کوثر اغلب دارای نقوش آجرکاری و گره هندسی است. همچنین در صحن انقلاب نوع کاشیهای به کار رفته (از نظر تکنیکهای ساخت) متنوع تر از کاشیهای صحن کوثر میباشد. با وجود تفاوتهای ذکر شده، صحن های مورد مطالعه دارای برخی شباهتها نیز هستند. هر دو صحن واجد قاببندیهای حاشیه، طاقنما و مستطیل هستند. نقوش نوشتاری واسلیمی در هر دو صحن مشاهده شده و نقوش انسانی در کاشیکاری صحنهای مذکور مشاهده نمیشود. نتایج تحقیقحاکی از آن است که یکی از بارزترین نقاط افتراق شیوه کاشیکاری در دو صحن مذکور عبارت از افول نقش طبیعت گراییدر کاشیکاری و تقویت نقش هندسه و گره چینی است.

Paper URL