CV


Mohammad Reza Khalilnezhad

Mohammad Reza Khalilnezhad

Associate Professor

عضو هیئت علمی تمام وقت

Faculty: Arts

Department: Handicrafts

Degree: Ph.D

CV
Mohammad Reza Khalilnezhad

Associate Professor Mohammad Reza Khalilnezhad

عضو هیئت علمی تمام وقت
Faculty: Arts - Department: Handicrafts Degree: Ph.D |

I am an Associate Professor at the Faculty of Arts, specializing in Landscape Architecture and Environmental Design. I graduated from the University of Kaiserslautern in Germany in 2016. My research focuses on urban agriculture design, productive landscapes, and the intricate beauty of Persian gardens.

I have published several papers in renowned journals, collaborating with esteemed scholars from China, Italy, Australia, UK, USA, Canada, and France.

My work has been cited by numerous scholars in the field. Some of my notable publications include studies on sustainable urban agriculture practices and the historical significance of Persian gardens in contemporary landscape architecture.

I am eager to collaborate with students and scholars who are passionate about conducting original research in landscape architecture, particularly in the realm of Edible Green Infrastructure.

If you require further information or wish to discuss potential research opportunities, please feel free to contact me.

 

نمایش بیشتر

بررسی تطبیقی ویژگی‌های بصری، الگوهای هندسی و کاربرد گره‌چینی چوبی در خانه‌های تاریخی درمیان

Authorsسید محمد رضا خلیل نژاد,زهرا امیرابادی,محمد افضلیان
Journalنگارینه (هنر اسلامی)
Page number161-184
Serial number۸
Volume number۲۱
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۱
Journal GradeISI
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

یکی از هنرهای سنتی مرتبط با معماری، گره‌چینی است که بر اساس ساختار و اجزاء در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در غنای فضای معماری نقش مؤثری دارد. هدف از این تحقیق، بررسی تطبیقی ویژگی‌های بصری و الگوهای تزئینی آثار گره‌چینی در معماری سنتی منازل مسکونی تاریخی است. دوره تاریخی این آثار شامل دوره افشاریه، قاجار، و اوایل دوره پهلوی است که همگی در شهر درمیان در استان خراسان جنوبی واقع هستند بر این اساس نگارندگان در پی پاسخ به این پرسش‌ها بودند که ویژگی‌های بصری آثار گره‌چینی در خانه‌های تاریخی منطقه درمیان چیست و مقایسه تطبیقی خانه‌ها، از حیث کاربرد و نقوش، حائز چه نکاتی در هنر گره‌چینی معماری مسکونی منطقه درمیان است. مقاله حاضر از نظر شیوه نگرش و پرداختن به مساله، توصیفی- تحلیلی و از نظر شیوه انجام، تحلیل محتواست. در این پژوهش 5 اثر از خانه‌های تاریخی درمیان شامل خانه توکلی، خانه عبدالعظیم‌بیک نوزاد، خانه عبداله‌بیک مسینایی، خانه عبداله‌خان رفیعی و خانه مهدی‌خان رفیعی که دارای تزئینات گره‌چینی هستند مورد مطالعه قرار گرفته و نقوش گره‌چینی در معماری این خانه‌ها از دیدگاه بصری و الگوی طراحی بررسی گردید. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد بیشتر گره‌چینی‌ها از نوع مشبک و کمترین تعداد از نوع توپر می‌باشد. متنوع‌ترین گره‌چینی‌ها را می‌توان در خانه مهدی‌خان رفیعی مشاهده کرد که علاوه بر دارا بودن یک اثر گره‌چینی ترکیبی توپُر-مشبک که در نوع خود منحصر بفرد است، از گره‌چینی در ساخت نرده، ارسی، درب و پنجره استفاده شده است. رایج‌ترین کاربرد گره‌چینی در معماری مسکونی خانه‌های مورد مطالعه، به کارگیری گره مشبک در بازشوها (پنجره‌) است. این نوع گره‌سازی علاوه بر تامین نور و حفظ جریان باد، به دلیل به‌کارگیری در فضای تابستان‌نشین طبقه‌ی بالای عمارت، موجب حفظ محرمیت فضای خصوصی بنا شده است. از نظر تطبیق کمیت و کیفیت آثار گره‌چینی با دوره تاریخی هر بنا نیز می‌توان این نکته را بیان نمود که هر چه خانه‌ها از قدمت تاریخی بیشتری برخوردار هستند، تعداد و کیفیت آثار از تنوع و کاربرد بیشتری در معماری مسکونی برخوردار است. لذا در خانه‌های متعلق به اواخر افشاریه مانند خانه عبداله‌بیک مسینایی و خانه مهدی‌خان رفیعی، از هنر گره‌سازی به طور گسترده‌تر و پرکاربردتری از خانه‌های قاجاری (خانه عبدالعظیم‌بیک نوزاد) و پهلوی (خانه توکلی) استفاده شده است. داده‌های پژوهش حاکی از آن است که دست‌کم 11 نوع گره مختلف در خانه‌های مورد مطالعه قابل شناسایی است. پرکارترین و متنوع‌ترین هندسه نقوش را در ساخت ارسی‌ خانه توکلی و خانه مهدی‌خان رفیعی می‌توان مشاهده نمود. به علاوه، پرکاربردترین هندسه، گره هشت و چهار است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، پرکاربردترین گره، گره هشت و چهار و پرکاربردترین آلت؛ مربع، سِلی و ترنج تند می‌باشد. زمینه گره در بیشتر آثار مربعی، ولی کادر آن مستطیل می‌باشد. همچنین خانه مهدی‌خان رفیعی واجد متنوع‌ترین نوع گره‌سازی هم از حیث هندسه نقوش و هم از حیث کاربرد و استفاده از گره در معماری داخلی است.

Paper URL