هنرهای صناعی بومی و نقش آن در شکل دهی به عناصر معماری تزیینی در عمارت باغ اکبریه

نویسندگانسید محمد رضا خلیل نژاد,محدثه مالکی مقدم
همایشپنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۱-۰۹-۰۹
محل برگزاری همایشبیرجند
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

برخی هنرپژوهان معتقدند که معماری سنتی زیرمجموعه هنرهایصناعی است، چرا که سه حوزه مهم معماری یعنی فنون تامین مواد اولیه، تزیینات معماری و ابعاد مهندسی، همگی به نوعی وابسته به هنرها و صنایع اسالمی بوده است. البته اثبات این نظریه به انجام امور پژوهشی میدانی بستگی دارد و از این روی پرسش اصلی این تحقیق این است که آیا مطالعه ابعاد تزیینی آثار معماری سنتی میتواند گواهی بر رابطه معماری و هنرهای صناعی باشد؟ یکی از بهترین بناها برای بررسی معماری تزیینی در استان خراسان جنوبی، عمارت باغ اکبریه است که با توجه به مشاهدات عینی بنا و مطالعات اسنادی، هنرهای تزیینی بکاررفته در مجموعه اکبریه شامل گچ بری، آجرکاری، آینهکاری، هنرهای چوبی، سنگی و فلزی است . روش انجام پژوهش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطالعات به روش کتابخانه ای و میدانی است. از نتایج بدست آمده میتوان به تنوع تکنیک اجرا، سادگی و جنبه طبیعتگرایانه هرکدام از هنرهایصناعی در شکل گیری بنا اشارهکرد. البته در زمینه اجرا، این هنرهایصناعی با توجه به موارد نیمه کاره و یا عدم تقارن و در بعضی موارد عدم ظرافت نقوش کارشده، نمیتوان آن ها را نسبت به سایر تزیینات همدوره آن در دیگر بناها شاخص دانست. اما نقش آن در معرفی معماری این عمارت حائ ز اهمیت می باشد. لذا عالوه بر اینکه تزیینات معماری آن جلوهای از استعدادهای مردمی در زمینه هنرهای کاربردی و صنایعدستی در جهت شکلگیری معماری این منطقه است، با حذف فرضی این تزیینات هیچ چیز قابل توجهی از معماری تزیینی این بنا باقی نمی ماند و لذا معماری سنتی، همان صنایع دستی در مقیاس کلان است.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: بیرجند، باغ اکبریه، هنرهایصناعی، تزیینات معماری