نویسندگان | سید محمد رضا خلیل نژاد,محدثه مالکی مقدم |
---|---|
همایش | پنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۱-۰۹-۰۹ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
برخی هنرپژوهان معتقدند که معماری سنتی زیرمجموعه هنرهایصناعی است، چرا که سه حوزه مهم معماری یعنی فنون تامین مواد اولیه، تزیینات معماری و ابعاد مهندسی، همگی به نوعی وابسته به هنرها و صنایع اسالمی بوده است. البته اثبات این نظریه به انجام امور پژوهشی میدانی بستگی دارد و از این روی پرسش اصلی این تحقیق این است که آیا مطالعه ابعاد تزیینی آثار معماری سنتی میتواند گواهی بر رابطه معماری و هنرهای صناعی باشد؟ یکی از بهترین بناها برای بررسی معماری تزیینی در استان خراسان جنوبی، عمارت باغ اکبریه است که با توجه به مشاهدات عینی بنا و مطالعات اسنادی، هنرهای تزیینی بکاررفته در مجموعه اکبریه شامل گچ بری، آجرکاری، آینهکاری، هنرهای چوبی، سنگی و فلزی است . روش انجام پژوهش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطالعات به روش کتابخانه ای و میدانی است. از نتایج بدست آمده میتوان به تنوع تکنیک اجرا، سادگی و جنبه طبیعتگرایانه هرکدام از هنرهایصناعی در شکل گیری بنا اشارهکرد. البته در زمینه اجرا، این هنرهایصناعی با توجه به موارد نیمه کاره و یا عدم تقارن و در بعضی موارد عدم ظرافت نقوش کارشده، نمیتوان آن ها را نسبت به سایر تزیینات همدوره آن در دیگر بناها شاخص دانست. اما نقش آن در معرفی معماری این عمارت حائ ز اهمیت می باشد. لذا عالوه بر اینکه تزیینات معماری آن جلوهای از استعدادهای مردمی در زمینه هنرهای کاربردی و صنایعدستی در جهت شکلگیری معماری این منطقه است، با حذف فرضی این تزیینات هیچ چیز قابل توجهی از معماری تزیینی این بنا باقی نمی ماند و لذا معماری سنتی، همان صنایع دستی در مقیاس کلان است.
کلیدواژهها: بیرجند، باغ اکبریه، هنرهایصناعی، تزیینات معماری