ارزشگذاری اقتصادی داراییهای نامشهود باشگاه های بسکتبال ایران با رویکرد آزمون انتخاب

Authorsمحمدعلی صاحبکاران,مازیار کلاشی,سید محمد جواد رضوی,محمد قربانی
Journalمدیریت و توسعه ورزش
Page number۱-۲۷
Serial number۱۲
Volume number۴
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۴
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف : هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل ارزشگذاری اقتصادی باشگاه بسکتبال ایران با رویکرد آزمون انتخاب بود. روش شناسی : روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل چهار گروه اعضای هیات علمی، مدیران باشگاه، مربیان و کارشناسان و پیشکسوتان بسکتبال بودند. سپس از هر گروه به تناسب جمعیت موجود، نمونه مورد نظر به روش تقسیم متناسب انتخاب شد. لذا در این مطالعه 85 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که به ترتیب شامل 19 نفر عضو هیات علمی، 11 نفر مدیر باشگاه، 23 نفر مربی و 32 نفر کارشناس و پیشکسوت بسکتبال بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری و نیز ارائه الگوی پیشنهادی داراییهای نامشهود باشگاه بسکتبال ایران از آزمونهای انتخاب و الجیت شرطی و نرمافزار 13STATA استفاده شد. یافته ها: نتایج ارزش گذاری اقتصادی شش الگو را برای ارزش گذاری نمایان کرد که با توجه به نظر خبرگان و متخصصان و نیز مسئولین و مدیران باشگاههای لیگ برتر بسکتبال ایران، الگوی چهارم اقتصادی، بیشتر به واقعیت نزدیک تر بوده که در آن بیشترین ارزش مربوط به تعداد هواداران یک باشگاه با شاخص تمایل به پذیرش2130673014 تومان= WTA و بیشترین شاخص تمایل به پرداخت اهدای پیراهن به هواداران با 1984774741 تومان= WTP است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، به مسئولین ورزش و باشگاه های بسکتبال ایران پیشنهاد می شود برای ارزشگذاری باشگاههای بسکتبال خود از مدل اقتصادی پیشنهادی دارایی های غیربازاری باشگاه های بسکتبال ایران استفاده کنند

Paper URL

tags: آزمون انتخاب، ارزشگذاری اقتصادی، تمایل به پرداخت، تمایل به پذیرش، باشگاه های بسکتبال ایران