نویسندگان | Hossein Navidinia,Mitra Rastgoumoghadam, |
---|---|
نشریه | Language Related Research- جستارهای زبانی |
شماره صفحات | 395-425 |
شماره سریال | 13 |
شماره مجلد | 6 |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | 2023 |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc،Scopus |
چکیده مقاله
گرچهمهارت زبانی کودکان کمشنوا به کمک سمعک و کاشت حلزون شنوایی وگفتار درمانی ارتقا مییابد، اما به علت اینکه آغاز شنوایی در اینکودکان با تأخیر صورتمیگیردو باتوجه به اینکه آموزش کودکان کمشنوا در مدارس عادی انجام میشود، لازم است که عملکرد زبان شفاهیاینکودکان در مقایسه با همسالان شنوایشان به دقت بررسی شود. لذاپژوهشحاضربه تحلیل ومقایسةمؤلفههای زبان شفاهی از دو جنبة معناشناسی و نحو درکودکانکمشنوادارای سمعک و حلزون شنواییباهمسالان شنوا پرداخته است.به این منظور تعداد39کودک6تا8سال، شاملشانزده کودک شنوا، سیزده کودک دارای پروتز حلزون شنوایی و ده کودک دارای سمعک به کمک آزمونTold-p:3بررسی شدند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهایکروسکال والیس و یومنویتنینشانداد، میان کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک، از لحاظ مهارتهای نحوی و معناشناسی تفاوت معنیداری وجود ندارد و این کودکان دردریافت و درک معانی کلمات و جملات،در ارائة تعاریف شفاهی از کلمات و توانایی شناختن و به کارگیری اشکال تکواژ،اما بین کودکان شنوا و دو گروه کودکان کم عملکرد یکسانی دارند.شنوا از جنبههای نحو و معناشناسیاختلاف معنیداری وجود دارد و کودکان شنوا عملکرد بهتری دارند. بنابراین لازم است که کودکانکمشنواتا رسیدن به سطح زبانی کودکان شنوا بهطور جدی تحت آموزشهای توانبخشی کلامیـ شنیداری قرار گیرند.عدم توجه به این موضوعمیتواند اثر نامطلوبی بر پیشرفتتحصیلی و آیندة شغلی کودکان کمشنوا داشته باشد.
tags: زبان شفاهی، کودکان دارای سمعک1 ، کودکان دارای کاشت حلزون شنوایی2 ،مهارتهای معناشناسی و نحو، آزمون3 Told-p:3