Authors | بهزاد امیدی کاشانی |
---|---|
Conference Title | سومین کنفرانس سراسری انجمن هوافضای ایران |
Holding Date of Conference | ۲۰۰۰-۱۲-۳۰ |
Event Place | تهران |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
پیشگویی الاینده های مهم منتشره از موتورهای دیزلی از جمله اکسیدهای ازت (NOx) و ذرات دوده (Soot) توسط یک زیر مدل ریاضی انجام می شود. فرآیند احتراق سوخت دیزلی توسط مدل احتراق چند منطقه ای(MZCM) شبیه سازی شده و توزیع زمانی و مکانی درجه حرارت و قوت مخلوط در محفظه احتراق توسط این مدل احتراق در اختیار زیر مدل الایندگی قرار می گیرد. برای پیشگویی دقیق تر غلظت NOx ، مکانیزم توسعه یافته زلدوویچ به نحو مطلوبی اصلاح شده و همچنین برای برآورد دقیق تر غلظت ذرات دوده، آهنگ اکسیداسیون ذرات دوده به نحو جدیدی تعریف و از تفاوت این آهنگ با آهنگ تشکیل، غلظت ذرات دوده در هر منطقه احتراقی نیز محاسبه می شود. در کار فعلی،آهنگ اکسیداسیون ذرات دوده در هر منطقه احتراقی تابعی از دانسیته دوده در همان منطقه بوده و آهنگ فوق دیگربه صورت تابع آرهنیوسی از درجه حرارت منطقه احتراقی نبوده ، بلکه تابعی از آهنگ حرارت آزاد شده در همان منطقه می باشد. نتایج تئوری حاصل از این زیر مدل آلایندگی اصلاح شده و نتایج تجربی حاصل از موتورهای دیزلی با سرعت متوسط و پر دور با یکدیگر مقایسه شده اند. از این مقایسه مشاهده می شود که نتایج حاصله از پیشگویی زیر مدل آلایندگی اصلاح شده نسبت به نتایج زیر مدل آلایندگی پایه، به نتایج تجربی نزدیکتر می باشند.
tags: آلاینده، موتور دیزلی، بهینه سازی، مدل، پیشگویی