Authors | آرزو پایدارفرد,شکیبا شمشیرگران |
---|---|
Conference Title | چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران |
Holding Date of Conference | ۲۰۱۹-۱۰-۲۳ |
Event Place | بیرجند |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | IN SERIES |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
موجودات اسطورهای و نمادین، بخش جدایی ناپذیر نقوش هنری ایران هستند و نمادهای جانوری از مهمترین نقوش تزئینی آثار هنری به شمار میروند. با توجه به اینکه ریشه ی بسیاری از الگوهای نمادین را باید در اعتقادات مذهبی و باورهای مردم جستجو نمود، مستندترین مدارک جهت نیل به این هدف، آثار هنری منقوش به نمادهای جانوری است. یکی از قدیمی ترین مذاهب تاثیرگذار ایران زمین، آیین مهرپرستی یا میترائیسم است. این آیین برای طبیعت و حیوانات ارزش زیادی قائل بود و باعث شکل گیری دین مسیحیت شد؛ در واقع ریشه های دین مسیحیت را در آیین میترائیسم می توان جستجو کرد. یکی از نمادهای جانوری مهم در هنر ادیان ایرانی، خروس است که در هنر مسیحیت نیز به کار رفته است. در این پژوهش سعی بر این است که به مطالعه مفاهیم نمادین و جنبه های ارتباط بصری نماد خروس در آیین میترائیسم و دین مسیحیت پرداخته شود و به این سوالات پاسخ داده شود:خروس در مهرپرستی چه رموزی دارد خروس در مسیحیت چه رموزی دارد وجه اشتراک و تمایزهای نماد خروس در مهرپرستی و مسیحیت چیست روش تحقیق در این مقاله توصیفی، تحلیلی، تطبیقی و روش گردآوری، کتابخانه ای است.
tags: خروس، مسیحیت، مهرپرستی، ادیان ایرانی، نماد