Authors | آرزو پایدارفرد,فاطمه طاهری راد |
---|---|
Conference Title | پنجمین همایش ملی دستاوردهای علمی پژوهشگران، دانشآموختگان و دانشجویان فرش ایران |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۱-۱۱-۱۰ |
Event Place | شیراز |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
طرحهای سنتی ایرانی بر مبنای گردشهای اسلیمی و ختایی پس از عصر شاه عباس کبیر، کاربردی عام در تمام آثار و اشیاء ایرانی پیدا کرد. هنرمندان اصفهان بر روی بناها و مساجد و کاشیکاریها و قلمزنی و حتی بر جلد کتابها، مینیاتور، تذهیب و نقش قالی از این طرحها استفاده میکردند. عیسی بهادری ( )۱۲۸۴-۱۳۶۵یکی از افرادی است که آموزش طراحی، نقشه کشی و بافت فرش را به روش علمی و منسجم در طی مدت طولانی هدف کار خویش قرار داد. در این مقاله ویژگیهای سبک طراحی عیسی بهادری با مطالعه دو فرش شکارچرخ و بشریت مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. سؤالات اساسی مقاله این چنین تبیین میشود؛ )۱طراحی فرش استاد عیسی بهادری چه ویژگیهایی دارد؟ )۲مهمترین شاخصههای تصویری دو فرش با توجه به موضوع این دو فرش چیست؟ نتایج مشخص میکند که هنرمندان اصفهان، ادامه دهنده مکتب علی هروی و کمال الدین بهزاد بودند. عیسی بهادری دارای سبک خاص خود بوده و برای اولین بار از مفاهیم عرفانی و نمادین در طراحی قالیها استفاده کرده است. شاخصه تصویری فرش بشریت عیسی خان بهادری، نقشمایه انسان است که همچنین در فرش شکار چرخ این شاخصه در ترنج مشاهده میشود. نقشمایه های پلنگ، مرغابی، عقاب و غزال نیز در طراحی فرشهای عیسیخان دیده میشود که بر نمایش زمین، آسمان و رخداد پدیدههای طبیعی تاکید دارند
tags: : فرش اصفهان، عیسی بهادری، شکار چرخ، بشریت، طرح و نقش