بررسی و تحلیل تاریخی گلیم سوماک شمال غربی ایران محفوظ در موزۀ ارمیتاژ با شماره ثبت (NP-۲۳۴۲)

Authorsآرزو پایدارفرد,حمیده محمودابادی
Conference Titleنخستین همایش ملی دوسالانه مطالعات فرش ایران
Holding Date of Conference۲۰۲۴-۰۵-۰۷
Event Placeاصفهان
Page number۰-۰
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

گلیم اثری خلق شده از ذهن مبدع و مبتکر هنرمند طراح و بافنده است نقوش گلیم دارای ارزش های فراوانی بوده که مورد توجه بسیاری از هنردوستان و هنرمندان قرار گرفته است بافت گلیم قدمت و پیشینه بسیار طولانی¬تری در برابر قالی دارد که ساختار بنیادین گلیم از تار و پود ایجاد می¬شود که انسان توانست برای خود فراهم کند گلیم واژۀ فارسی است و در ابتدا به درشت پشمین گفته می¬شد این پژوهش سعی دارد ساختار نقوش هندسی گلیم محفوظ در موزه ارمیتاژ این ویژگی ها را دارد مورد بررسی و مطالعه قرار دهد بر این اساس سوالات پژوهش اینگونه تبیین می¬شود؛گلیم سوماک محفوظ در موزه آرمیتاژ با شماره ثبت(NP-2342) از نظر ساختار طرح، نقش و رنگ دارای چه ویژگی¬هایی است؟گلیم مورد نظر بر پایه تقارن و تعادل طراحی و بافته شده است که تمامی نقوش هندسی، گیاهی، جانوری، اسطوره ای و تاریخی و خط کوفی در حاشیه بزرگ و حاشیه کوچک طرح قلاب است. رنگ های به کار برده در گلیم سوماک مورد نظر برگرفته از رنگ های روناسی ، سورمه ای و زرد، مشکی، سفید می باشد سایر رنگ¬بندی¬های گلیم مورد نظر به گونه¬ای است که در مجموع هماهنگی و تعادل ویژه¬ای را به گلیم بخشیده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و تاریخی گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و تصویر مربوطه از موزۀ آرمیتاژ گرد آوری شده است. نتایج مشخص می¬کندکه تمامی نقوش و رنگ های به کار رفته در گلیم سوماک پیوند با آیین و سنت¬ها و عقاید، باورهای زندگی روزمرۀ هنرمندان طراح و بافندگان تأثیر گذار بوده است

Paper URL

tags: گلیم ، صفویه ، نقوش هندسی ، لچک ترنج ، سوماک