Authors | آرزو پایدارفرد,مریم علی آبادی,زینب نیک نسب |
---|---|
Journal | هنرهای صناعی اسلامی |
Page number | ۴۵-۶۳ |
Serial number | ۶ |
Volume number | ۱ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۱ |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
منظومة ورقه و گلشاه عَیوقی، ن سخه خطی ارزشمند دوره سلجوقی ا ست که کیفیت تصویرسازی و بازنمایی دا ستان آن تو سط نگارگر، این ن سخه را ماندگار کرده ا ست. ن سخه ورقه و گل شاه قدیمیترین وکاملترین نسخه خطی عاشقانه و حماسی اسلامی است که میتوان در آن ریشههای پیوند شعر و نقاشی را باز شناخت، دلیل انتخاب این نسخخه، تطبیق نگاره ها با داسختان آن اسخت تا بتوان به موفقیت نگارگر در بیان تصخویری سروده پیبرد. بر این ا ساس، برای برر سی محتوای دا ستان (جنبه های عا شقانه و حما سی،) پیرنگها که ا ساس دا ستان هستند، مورد توجه قرار گرفت. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل محتوای سروده عیوقی بر اساس نگارهها و پیرنگهای اصلی است تا تطبیق یا عدم تطبیق شعر و نگاره بررسی شود. این پژوهش در پی پاسخخگویی به این سخواتت اسخت: .1نگارگری نسخخه خطی ورقه و گلشخاه تا هه اندازه بیانگر محتوای دا ستان و حاوی کدام پی-رنگهای دا ستان ا ست ؟ .2ف ضا سازی نگارهها با توجه به متن نو شتاری هگونه بوده اسخت؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن اسخت که در این نسخخه مصخور، تمام ویژگیهای نگارگری دوره سلجوقی، نمود دا شته و پیوستگی ارزشمندی با ادبیات دارد. نگارگر با به ت صویر ک شیدن 71نگاره از ن سخه کتابخانه موزه توپقاپی ا ستانبول حاوی مهمترین حوادث، شخ صیتها و پیرنگهای ا صلی دا ستان عیوقی، وفاداری تصخخویر به متن ادبی را نشخخان داده اسخخت. این داسخختان در قال 17پیرنگ اصخخلی طبقه بندی و مشخص شد که، نگارگر به تبعیت از متن، با حساسیت بسیار به آنها پرداخته و نقاط عطف داستان را در 4پی رنگ( شالوده) و روایتهای متعدد م صور کرده ا ست. روش تحقیق پژوهش، تو صیفی– تحلیلی و تطبیقی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است
tags: دوره سلجوقی، ادبیات، نگارگری، ورقه و گلشاه، عیوقی