CV


Arezoo Paydar Fard

Arezoo Paydar Fard

Assistant Professor

عضو هیئت علمی تمام وقت

Faculty: Arts

Department: Islamic Art

Degree: Ph.D

CV
Arezoo Paydar Fard

Assistant Professor Arezoo Paydar Fard

عضو هیئت علمی تمام وقت
Faculty: Arts - Department: Islamic Art Degree: Ph.D |

بررسی و تحلیل تمثال پنجه دست حضرت عباس (ع) در آثار هنرمندان ایرانی مکتب سقاخانه (نمونه موردی: پرویز تناولی، حسین زنده رودی، فرامرز پیلارام)

Authorsآرزو پایدارفرد,بتول معینی نژاد
Journalمطالعات تاریخ اسلام
Page number125-147
Serial number۱۵
Volume number۵۹
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۴
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

پنجه دست نمادی است که در بسیاری از ادیان و فرهنگ های جهان با نام «خمسه» (خمسا) شناخته می شود. برخی از هنرمندان مانند حسین زنده رودی، پرویز تناولی، صادق تبریزی، مسعود عربشاهی، فرامرز پیلارام، منصور قندریز، ناصر اویسی و ژازه طباطبایی در قالب مکتب هنری سقاخانه، رویکردی نو به عناصر و آیین های هنرهای سنتی و دینی، چون نمادهای عاشورایی به ویژه دستان حضرت عباس (ع) در حادثه کربلا، در خلق آثار خود دارند. حال این سوال مطرح می شود که تمثال پنجه دست حضرت عباس (ع) چه معانی و کاربردی در آثار هنرمندان ایرانی مکتب سقاخانه داشته است؟ روش تحقیق از نوع کیفی، با رویکرد توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتایج مشخص کرد که در آثار این هنرمندان تمثال پنجه دست حضرت عباس (ع) تداعی کننده اقتدا به حضرت ابوالفضل (ع) و معنای مقدس شفاعت او می باشد و در جوار کاسه و ستاره شش پر، نشان از واقعه کربلا و سقا بودن و علمداری او دارد.

Paper URL